IKEA-katalogen 2019 hyllar våra olika behov: minimalist eller samlare?

Idag har årets upplaga av IKEA-katalogen premiär. Den hyllar våra olika liv hemma genom sju inspirerande hem som alla har sin egen historia att berätta. Från enrummaren på 16 kvadrat till hemmet med medvetet miljösmarta val. IKEA vill inspirera till en bättre vardag hemma, oavsett om du är samlare eller minimalist.

– Ett hem skapas av de som bor där. Det kan vara människor med olika behov, smak, stil och förväntningar. På IKEA antar vi utmaningarna som finns i det verkliga livet och skapar lösningar för ett bättre liv hemma, säger Susanne Koerfer, inredningschef, IKEA Sverige.

Stökiga hem är den främsta orsaken till gräl

Årligen genomför IKEA en global undersökning, ”Life at Home Report”. I år har IKEA besökt hem i 22 länder för att ta reda på vilka drömmar och utmaningar som finns i hemmet. Studien visar bland annat att 49 procent håller ett stökigt hem som den främsta orsaken till gräl hemma, medan 27 procent menar att den största anledningen till stress i hemmet är relaterat till att man har för mycket saker. Spänningen mellan prylar kontra minimalism gör sig påmind i två av hemmen i årets katalog.

– Vi vill inspirera till att skapa balans hemma med hjälp av smarta och vackra förvaringslösningar. Ett av hemmen i katalogen fokuserar på hur du organiserar och visar upp älskade minnen och småsaker. Ett annat bejakar lugnet och fungerar som en oas i en hektisk stadsmiljö, säger Susanne Koerfer.

Nyheter – och IKEA-klassiker på tillfälligt besök

För den som drömmer om en nystart hemma är EKET skåp och BESTÅ förvaring två bra produktexempel. Katalogen är dessutom fylld av nyheter, LANDSKRONA soffserie i retrodesign med nya klädslar och generösa GRÖNLID soffserie är två av dem.

Vi är också glada att presentera den första delen av ett nostalgiskt sortiment på tillfälligt besök för att tacka våra kunder som vuxit och utvecklats med oss i 75 år. Sortimentet innefattar produkter som funnits på IKEA under olika årtionden och säljs i tre perioder under hösten. Den första delen, med premiär på IKEA-varuhusen idag, har fokus 50- och 60-tal.

Nästa IKEA-katalog släpps om ett halvår

En annan nyhet är att nästa IKEA-katalog dyker upp redan i februari.

– IKEA-katalogen är, enligt våra undersökningar, en produkt som majoriteten av våra kunder inte vill vara utan. Vi vill att den ska vara så relevant som möjligt därför släpper vi en IKEA-katalog till i februari. Med utgångspunkt i vår vision att skapa en bättre vardag för de många människorna, testar och utvecklar IKEA ständigt nya sätt att möta dem, säger Mattias Johansson, säljchef IKEA Sverige.

Den första IKEA-katalogen någonsin gavs ut 1951. Idag översätts katalogen till 38 olika språk. IKEA-katalogen 2019 finns som digital e-bok på IKEA.se, publiceras under förmiddagen. På IKEA.se hittar man löpande produktnyheter. Fler högupplösta bilder för nedladdning: press.IKEA.se.

Fakta om IKEA-katalogen

• Antal sidor: 198 + omslag
  • Antal exemplar: 190 000 000
  • Antal språk: 38
  • Antal versioner: 76
  • Kreativa produktionen av katalogen görs i Älmhult.
  • Katalogen görs med en mix av studiobilder, 3D-bilder och så kallad ”blandad produktion” där stillbilder och 3D kombineras.
  • Trycks på 100 procent FSC™-certifierat papper (FSC™ Mix Credit).

• Nya produkter, tjänster

• produkter och inspiration

OM IKEA I SVERIGE

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, ett Service och Pick-up, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen. www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige