IKEA öppnar i centrala Moskva och Paris

IKEA fortsätter etablera sig i inne i städer för att skapa ett mer tillgängligt IKEA. Paris och Moskva blir två av de första huvudstäderna som får centrala varuhus, med öppningar i maj respektive under sommaren. Till 2020 ska Paris även ha utsläppsfria hemleveranser.

Citybutikerna är ett sätt för IKEA att komma ännu närmare sina kunder och skapa ett mer tillgängligt, prisvärt, praktiskt och hållbart IKEA.

IKEA Paris La Madeleine skapades tillsammans med den franska huvudstadens invånare. Citybutikens kunder kommer kunna upptäcka lösningar för mindre lägenheter, delta i tematiserade workshops och evenemang eller njuta av en säsongsbaserad salladsbar med ikoniska IKEA-produkter. I den 5 400 kvadratmeter stora butiken kan kunder boka rådgivning från inredningsarkitekter och sortimentet kommer presenteras med digitala lösningar. Butiken kommer utöver en välkomstyta ha fyra tematiserade delar baserat på olika behov kunderna har i hemmet.

– Butiken i Paris är ett unikt projekt i Frankrike och världen, utvecklat för att specifikt möta behoven hos stadens invånare. Det är en perfekt sättatt komma närmare våra kunder genom att bli mer tillgängliga, praktiska och hållbara. Vi har lagt in all vår energi och passion för att den nya butiken ska överträffa våra kunders förväntningar, säger Walter Kadnar, vd för IKEA Frankrike.

I Ryssland öppnar IKEA ett varuhus i shoppingcentret Aviapark i centrala Moskva. Varuhuset kommer vara 7 700 kvadratmeter och rymma alla heminredningsområden som finns på ett traditionellt IKEA-varuhus. Varuhuset kommer ha 240 medarbetare och beräknas få runt fyra miljoner besökare per år.

IKEA Frankrike har 10 184 medarbetare, 33 varuhus och omsatte verksamhetsåret 2017 ca 2,8 miljarder euro. Över 58 miljoner fransmän besökte varuhusen under verksamhetsåret  och hemsidan IKEA.fr hade över 170 miljoner besök.

OM IKEA I SVERIGE

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, ett Service och Pick-up, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade dryga 38 miljoner besök och webbplatsen 98 miljoner besök under verksamhetsåret 2018. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 7 700 inom varuhusorganisationen. IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Jon Egerlid

Presskontakt Presskontakt