IKEA ställer om – de 20 varuhusen nyckeln till ny leveranstjänst

IKEA stärker sin leveranskapacitet genom att samtliga varuhus i Sverige agerar e-handelslager när nya tjänsten Expressleverans introduceras. Kunderna kan nu få hemleverat inom 24 timmar, men ofta sker leveransen betydligt snabbare än så, redan inom 3-6 timmar från beställning.

– Vi vill leda detaljhandelsutvecklingen i Sverige och använder nu vår fördel med att ha hela vårt sortiment på tiotusen produkter tillgängligt via våra 20 varuhus runt om i landet. Nu kan våra kunder beställa online och få hemleverat inom 24 timmar, säger Miki Tabakovic, ställföreträdande försäljningschef, IKEA Sverige.

IKEA-konceptet har i 75 år framgångsrikt byggt på att IKEA gör en del och kunderna gör en del, det vill säga hämtar sin vara på tag själv-lagret, tar den med hem och monterar den själv. Nu ställer IKEA om sin verksamhet med planen att det traditionella sättet att handla på IKEA ska stå stabilt medan den stora tillväxten framåt ligger i försäljning av produkt i kombination med en eller flera servicetjänster.

Tjänsten Beställ & hämta erbjuds sedan årsskiftet på alla IKEA-varuhus. Även då plockas produkterna på varuhusen av medarbetarna där och kan hämtas av kund redan efter två timmar.

– Vi vill överträffa våra kunders förväntan på tillgänglighet och enkelhet oavsett hur, var och när man handlar. Vi satsar därför på ännu bättre varuhusupplevelse, starkare servicetjänster och på riktigt bra digitala plattformar, såklart ihopkopplade med våra fantastiska kundservicemedarbetare. Alla delar spelar viktiga roller och stärker varandra i kundens upplevelse av IKEA, avslutar Miki Tabakovic.

IKEAs leveransalternativ

Nya tjänsten "Expressleverans":
Beställ online och få det hemlevererat inom 24 timmar erbjuds nu från samtliga IKEA-varuhus. Kostnaden är 998 kr för en beställning på upp till 20 000 kronor.

Om "Beställ och hämta":
Beställ online och hämta i varuhusens kundserviceavdelning. Varorna tillgängliga efter två timmar, till en kostnad på 99 kr. På IKEA Helsingborg och på IKEA Service och pick-up i Enebyängen finns dessutom boxar där kunderna kan hämta sina platta paket dygnet runt med en kod.

Om "Beställning online":
Beställa online och få levererat inom 5-10 arbetsdagar. Varorna plockas på IKEAs e-handelslager i Torsvik och Arlandastad, till en kostnad från 399 kr.

Om "Bortforsling och återvinning"
När IKEA levererar en ny madrass, soffa eller vitvara tas den gamla till återvinningscentralen kostnadsfritt, där den återvinns för att ge minsta möjliga miljöpåverkan.

• varuhus och försäljning

OM IKEA I SVERIGE

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, ett Service och Pick-up, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen. www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Pressjour IKEA-koncernen Sverige