Inter IKEA Holding B.V. fullföljer köpet av bolag för IKEA sortimentsutveckling, inköp och produktion från IKEA Gruppen

Som tidigare kommunicerats blir Inter IKEA Holding B.V. (Inter IKEA Group) från 31 augusti 2016 ny ägare av IKEA of Sweden, IKEA Industry och andra verksamheter som är kopplade till sortimentsutveckling och inköp. Det planerade förvärvet som kommunicerades i juni 2015 är nu genomfört.

Syftet med ägarförändringen är att förbättra det franchisesystem som IKEA är byggt på och att underlätta för de två företagsgrupperna, IKEA Group och Inter IKEA Group, att fokusera på sina respektive kärnverksamheter och fortsätta bygga gemensamma framgångar under varumärket IKEA.

Det finns idag totalt 389 IKEA varuhus i 48 länder varav IKEA Group har 340 varuhus i 28 länder.

– Den nya strukturen ger oss möjlighet att fokusera ännu mer på våra kunder. Nu ökar vi takten och introducerar e-handel på samtliga marknader de närmaste åren och vi har utökat vår shoppingcenterverksamhet. I en snabbt föränderlig omvärld är detta en spännande agenda som kräver full fokus och energi, säger Peter Agnefjäll, VD för IKEA Group.

IKEA verksamheten baseras på en franchisemodell som etablerades under 1980-talet, med Inter IKEA Systems B.V. som franchisegivare och ägare till IKEA konceptet. IKEA Group är den största franchisetagaren, med idag över 90 procent av IKEAs totala försäljning. Verksamheterna inom IKEA Range and Supply har fram tills nu hanterats av IKEA Group på uppdrag av och genom avtal med Inter IKEA Systems B.V. De bolag som bedriver dessa verksamheter säljs nu till Inter IKEA Group. IKEA Industry ingår i transaktionen eftersom verksamheten är nära kopplad till sortiment och inköp.

– Med den nya strukturen har vi lagt grunden till att utveckla ett ännu bättre IKEA, designat för framtiden. Med ett förenklat och förbättrat franchisesystem kommer vi att kunna öka kundfokus och skapa bättre förutsättningar för framtida expansion och tillväxt, säger Torbjörn Lööf, VD för Inter IKEA Group.

– Vi kommer fortsätta att jobba tillsammans för att utveckla och förbättra IKEAs värdekedja och skapa mer nytta för kunderna, säger Peter Agnefjäll, VD för IKEA Group och Torbjörn Lööf, VD för Inter IKEA Group, i en gemensam kommentar.

För mer info, kontakta
Jakob Holmström, pressansvarig IKEA Sverige

• ikea koncernen i sverige

OM IKEA I SVERIGE
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA varuhus och e-handel i Sverige, varuhusen hade 37,4 miljoner besök och hemsidan 77 miljoner besök under verksamhetsåret 2015. I Sverige finns ca 13 550 IKEA medarbetare, varav ca 6500 inom varuhusorganisationen. www.IKEA.se.

Pressjour IKEA-koncernen Sverige

Presskontakt Pressjour för journalister och nyhetsmedia 0476-44 07 70

Presslån och pressbilder på produkter

Presskontakt Vänligen mejla era önskemål