Spara energi med IKEA och Naturskyddsföreningen

Den 22-25 oktober besöker Naturskyddsföreningens lokala kretsar IKEA varuhusen. Kunden får hjälp med att välja mer energieffektiva lösningar i vardagen som sparar både pengar och miljö. Dessutom är det mycket enklare att spara energi än vad man tror.

IKEA Sverige slutade sälja glödlampor redan i augusti även om utfasningen inom EU ska vara slutförd först 2012. Under pågående lampvecka erbjuds kunderna miniseminarier med IKEA inredarna hur man möblerar med ljus med de energieffektiva ljuskällorna lågenergilampor, halogenlampor och lysdioder.

- Vi tycker det är viktigt hjälpa kunderna att skapa ett mer energieffektivt hem. Därför fokuserar vi på att tillföra kunskap kring de energieffektiva ljuskällorna så som lågenergilampor, halogenlampor och lysdioder, säger Tolga Öncü, försäljningschef IKEA Sverige. Vi är mycket glada att Naturskyddsföreningen vill hjälpa våra kunder att ställa om.

För Naturskyddsföreningen är arbetet för att öka energieffektiviseringen i samhället den viktigaste delen i omställningen till ett mer klimatvänligt samhälle. När konsumenterna i sina hem lyckas spara energi är det en viktig signal till beslutsfattare att det också går att öka samhällets ambitioner.

- För Naturskyddsföreningen är det väldigt stimulerande att nå ut till Ikeas-kunder med konsumenttips som både minskar miljö- och klimatpåverkan och som sparar pengar. Att samarbeta med ett globalt företag som IKEA för att hjälpa till att öka företagets miljöambitioner ger stora möjligheter, säger Svante Axelsson.

Föreningen kommer att sälja sin nya bok "Tänk om" som uppmuntrar till små energibesparande förändringar i vardagen. Kunder kommer också att kunna delta i en tävling som handlar om energifrågor. Utöver samarbetet under lampveckan utbildar Naturskyddsföreningen IKEAs medarbetare i miljöfrågor under 2009/2010.

Läs mer om hur man kan bidra till att minska sin energiförbrukning här:

Naturskyddsforeningen.se/gron-guide/

Läs mer om IKEAs hållbarhetsarbete:

IKEA.se/ansvar

Anna Hemlin, chef sponsorrelationer Naturskyddsföreningen 070-589 31 55

Eva Stål, koordinator miljö och socialt ansvar IKEA Sverige 0708-35 10 11

IKEA har 17 varuhus i Sverige, som årligen besöks av 32 miljoner människor. Distanshandel bedrivs genom Handla Hemma. IKEA koncernen har 267 varuhus i 25 länder, som årligen besöks av 660 miljoner människor. IKEA katalogen trycks i 198 miljoner exemplar på 28 språk. www.IKEA.se

• hållbarhet och socialt ansvar

Pressjour IKEA-koncernen Sverige

Presskontakt Pressjour för journalister och nyhetsmedia 0476-44 07 70

Presslån och pressbilder på produkter

Presskontakt Vänligen mejla era önskemål