Konjunkturen vänder upp igen i kemiindustrin

Under årets första kvartal rådde stiltje i tillväxten inom kemiindustrin och det fanns anledning att tro att konjunkturtoppen var passerad. Kvartal två överraskade positivt och nu förutspår kemiföretagen en fortsatt god försäljningstillväxt under andra halvan av 2018, det visar en färsk konjunkturenkät från IKEM – innovations- och kemiindustrierna. Ökade försäljningsvolymer till Kina och Norge kan vara en viktig delförklaring.

Den goda konjunkturen för kemiindustrin från 2017 pausade under första kvartalet 2018, men under andra kvartalet fortsatte tillväxtresan, det visar den konjunkturenkät som skickas ut till företag som är medlemmar i IKEM – innovations- och kemiindustrierna. I enkäten fick företagen även frågan om de tror vi passerat konjunkturtoppen. Av de företag som vågade sia om det allmänna konjunkturläget menade hela 88 procent att konjunkturtoppen ännu inte är passerad utan ligger längre fram. Prognosen avseende försäljningsvolymerna under innevarande halvår ser också ljus ut. Företagen förutspår en utveckling under andra halvåret 2018 i linje med resultatet för Q2.

‒ Många bedömare tror att vi nu nått toppen på en längre tids konjunkturuppgång. Samtidigt bedömer de att tidpunkten för avmattningen har flyttats fram. IMF räknar exempelvis med fortsatt stabil tillväxt i de utvecklade ekonomierna under 2019, men på något lägre nivåer än under 2018. Det stämmer bra med resultatet av vår enkät, säger Carl Eckerdal, chefekonom IKEM.

Handeln utanför EU växer

Svensk kemirelaterad export har ett stort EU-fokus med en marknadsandel på dryga 60 procent. Men det var utanför EU-marknaden som exporten växte snabbast under första halvåret. Norge och Kina är två av de länder som vuxit i betydelse som exportmottagare under senare år. Tillsammans står de nu för knappt en femtedel av den kemirelaterad exporten.

‒ Kina framstår alltmer som en nyckelmarknad för svensk läkemedelsexport med en marknadsandel om cirka 20 procent. Det är en jättespännande utveckling, som förstås även minskar sårbarheten för läkemedelsindustrin, säger Carl Eckerdal.

Under årets första kvartal dubblerades läkemedelsindustrins exportvärde till Kina. Även under kvartal två skedde en försiktig tillväxt. Att den upplevs som så låg beror framförallt på ett starkt jämförelsekvartal 2017.

Fakta om kemiindustrin i Sverige

Den svenska kemiindustrin, som omfattar läkemedel-, kemi-, raffinaderi-, plast- och gummi-branscherna, står för en femtedel av svensk tillverkningsindustri. Ungefär 85 procent av den totala produktionen går på export, vilket motsvarar 20 % av den svenska varuexporten.

För mer information kontakta: Carl Eckerdal, chefekonom IKEM, tel +46 70 497 11 98, e-post carl.eckerdal@ikem.se

Högupplösta bilder på Carl Eckerdal http://ikemfrontend.qbank.se/search/press/chefekonom/2941

• konjunktur
  • ikem