IKKAB deltar i blodomloppet

Idag deltar 7 personer från IKKABs kontor i Umeå i blodomloppet.

Blodomloppet är en ideell förening vars medlemmar är arrangörsföreningar och blodcentraler. Syftet med Blodomloppet är att uppmärksamma och manifestera behovet av blodgivning samt att främja en hälsosam livsstil.

Loppens överskott går tillbaka till arrangörsföreningarnas ungdomsverksamhet och till att främja vikten av blodgivning.

2016 arrangeras Blodomloppet i Karlskrona (16 maj), Malmö (17 maj), Uppsala (19 maj), Hudiksvall (23 maj), Umeå (24 maj), Linköping (26 maj), Borlänge (30 maj), Göteborg (1 juni), Stockholm (8-9 juni), Jönköping (16 aug), Östersund (23 aug), Örebro (25 aug), Västerås (29 aug), Karlstad (30 aug) och Visby (1 sept).

Ett av Sveriges största motionsarrangemang

2015 sprang eller gick 112 059 deltagare 5 eller 10 km och ytterligare 1 723 barn deltog i Lilla Blodomloppet (6 st orter). Dessa siffror gör Blodomloppet till ett av Sveriges absolut största motionsarrangemang.

I fjol deltog 14 901 blodgivare i loppen och det registrerades över 2 653 nya blodgivare i samband med respektive lopp.

1993 sade grundarna:

”Framtidens blodgivare finns bland motionärer. Vi startar ett lopp och kallar det Blodomloppet.”

• Undervisning, lärande

Stefan Svahn