Simskola i sommar för barn från 5 år i simhallen på IKSU sport

IKSU har kurser både för nybörjare och för barn som redan kan simma och vill utveckla sina simtekniker. För att gå simskola måste man ha fyllt 5 år.

Sommarsimskolan pågår mellan 22 juni och 3 juli måndag till fredag.
Varje lektion är 45 minuter.

Kurserna vänder sig till barn som är nybörjare eller som redan kan simma och vill utveckla sina simtekniker. Sommarsimskolan består av tio tillfällen. Varje lektion är 45 min. För att få gå på simskola måste man ha fyllt fem år.

Simskolan pågår måndag–fredag, 22 juni–3 juli (v 26–27)

Priser:
Ordinarie pris: 1290:- IKSU-kortpris*: 1090:-

*För att få IKSU-kortpris gäller att någon av barnets föräldrar är medlem med giltigt IKSU-kort (oavsett anläggning). IKSU-kortet måste gälla minst fyra månader och det ska vara giltigt under kurstiden.

Vi håller till i bassängen Bottenviken (cirka 32°C), på IKSU sport. Första och sista gången är föräldrar och syskon välkomna att följa med och titta på. Övriga gånger vill vi gärna ha barnen för oss själva.

Mål

På IKSU:s simskola står upplevelse, trygghet och glädje för barnet i fokus. Vi tror att barn lär sig bättre om de har roligt under inlärningen. Prestationen är därför inte det viktigaste i vår simskola och på grund av det har vi valt att inte arbeta så aktivt med simmärken. Till varje grupp i simskolan finns dock två märken som barnen kan ta, varav ett markerar att barnet är redo att kliva upp till nästa grupp.

Sommarsimskolan är indelad i tre olika grupper. Läs vilka grupper här nedan.
Varje grupp har sitt specifika förkunskapskrav, dock inte nybörjar gruppen. Varje grupp har också ett specifikt mål.
Genom att placera barnet i rätt grupp får det de bästa förutsättningar för en rolig och stimulerande simundervisning och bästa möjligheten att lära sig simma.

Kursutbud sommarsimskola 2015
Grupp 1 Dopp och flyt
Förkunskaper – Inga. Barnet behöver inte kunna doppa huvudet.
MålVåga doppa huvudet under vattnet, lära sig att flyta på mage och rygg 5 sek utan hjälpmedel.
Flyta på rygg med benspark 3-5 meter.

Grupp 2 Ryggsim
Förkunskaper Barnet ska vara vattenvan och våga doppa huvudet. De ska kunna flyta på rygg med benspark ca 3-5 meter samt kunna flyta på mage och rygg 5 sekunder utan hjälpmedel.
Mål Hoppa från kanten på grunt vatten och ta upp föremål från botten. Klara av att simma 10 meter ryggsim med benspark.. Kunna glida på mage i utsträckt läge utan hjälpmedel ca 3 meter. Få en förståelse för bröstsimmets arm/bentag.

Grupp 4 Rygg och bröstsim fortsättning
Förkunskaper Klara av att simma 3-5 meter bröstsim utan hjälpmedel.
Simma 20 meter ryggsim på djupt vatten. Hoppa från kanten på grunt vatten och ta upp föremål.
MålFinslipa simtekniker och öka mängden meter i simningen. Klara av att simma 10 meter bröstsim och 25 meter ryggsim utan hjälpmedel på djupt vatten samt hoppa från kanten på djupt vatten.
Här introducerar vi även crawl.

Anmälan och betalning sker direkt på nätet.

Här bokar du din plats!

• Vattensporter