Brons till Sverige i kendo-EM

I helgen hölls det 27:de Europeiska Mästerskapet i Kendo i Skopje, Makedonien. I lagklassen kämpade ett peppat och preppat svenskt kendolandslag med två västerbottningar, Erik Samuelsson, IKSU kendo (Umeå) och Josef Segerstedt, Shimbukan Skellefteå Budoklubb mot de 34 andra nationer om guldet.

Öppningsmatchen i gruppspelet mot Frankrike blev tuff och Sverige var tvungna att vinna över Nederländerna för avancemang. Det gjorde man och gick därmed vidare mot Ryssland, som man besegrade. Därefter åttondel mot Schweiz, en ärkerival som ofta stått pall för Sverige. Men denna gång vände kendolandslaget trenden och kunde ta sig vidare till kvarten.

Där väntade ett vanligtvis starkt Serbien. Men Sverige vann övertygande och redan efter 3:dje matchen* stod det färdigt att det svenska kendolandslaget lyckats ta sig till semifinal och därmed säkra en bronsmedalj (match om tredjepris spelas inte i kendo). Men i semifinalen tog det stopp mot ett dominant Polen, som i sin tur förlorade mot Fransmännen i finalen.

Detta var den första svenska medaljen i ett kendo-EM sedan 2002. En historisk dag för svensk kendo.

För Västerbotten deltog även Fanny Lindström, Skellefteå i damklassen. Trots hård förberedelse tog hon sig inte vidare från gruppspelet.

*I kendo avgörs en lagmatch mellan två femmanna lag där fem en-mot-en-matcher spelas efter varandra. Det laget med flest vunna matchpoäng vinner totalmatchen.

Önskas det göra en intervju kontakta gärna Erik Samuelsson på:

erik.samuelsson@iksukendo.se

• Friskvård