Erik Samuelsson från IKSU kendo är på väg till EM 2017

I helgen tävlar IKSU kendo:s Erik Samuelsson i de Europeiska Mästerskapen i Budapest, Ungern. Erik är uttagen både till laget och den individuella tävlingen. I fjol tog det svenska landslaget sin första EM-medalj på över 10 år, och styrkemässigt ser det väldigt bra ut i år! Sverige har samma lag som i fjol, och alla har tränat hårt och blivit bättre. Lagtävlingarna går av stapeln på lördag och de individuella tävlingarna sker på söndagen.

- Många nationer har bytt ut sina gamla rävar mot nya förmågor i år, i förberedelser inför VM 2018. De lagen har rent objektivt ingen större chans att välta vår båt i år. De blir snarast rundningsmärken för oss och andra. Det på papperet starkaste laget är Frankrike, som faktiskt knipit 20 av de 27 EM-laggulden. Det finns självklart inget hinder mot att vi tar dem i en förmodad semifinal. Vårt lag har stämningen på topp och vinnarskallarna är mycket starka! säger Erik med ett övertygande leende.

Ett starkt lag är ju aldrig någon garanti mot snubbel eller lag-kollaps i någon sport. Ibland är också de viktiga marginalerna på fel sida. De allra flesta instämmer nog i att det är roligare att bege sig till tävlingar med ett starkt lag, än med ett svagt...

I lagmatchens gruppspel möter man alltså Ungern och Makedonien. Makedonien är en ung kendonation och har en bit kvar innan de är att anse som giftiga. Då de två bästa lagen går vidare ur gruppspelet, så är avancemang ganska säkert. Vinnaren ur den svenska poolen får en avsevärt enklare väg mot finalerna än tvåan.

- Vi knep EM-lag-bronset vid fjolårets tävlingar i Makedonien och vår strävan är självfallet att förbättra det resultatet. Vårt startfokus är att besegra Ungern. Laget samlas och umgås under hela fredagen och alla är inställda på att vi skall ta Ungerns lag. De är ett av Europas starkaste och har några av de individuellt starkaste spelarna.

Förra året var Erik bara med i lagtävlingen, men till årets tävlingar har hans status uppgraderats till att också delta i individuella. Erik är lottad tillsammans med Aydogdu (Turkiet) och Chamin (Israel). Båda är relativt gröna och på papperet har Erik alla möjligheter att vinna gruppspelet med 2-0 och 2-0. I poolspelet så är det bara vinnaren som går vidare, så det enda som gäller är att vinna sina båda matcher.

- Efter poolen får jag en motståndare från vad som ser ut att vara den hårdaste poolen i hela EM. Tre landslagsstjärnor från respektive Finland, Tyskland och Serbien. Klarar jag mig förbi den motståndaren så är vägen framkomlig tills kvarten och Frankrikes mycket starke och snabba kille Ito. Sist vi möttes så var jag nervös och förlorade 0-1 på eget slarv. Nu vet jag att jag har chans också mot honom. Det känns riktigt bra! avslutar Erik med övertygelse i rösten.

Fakta om IKSU kendo:

IKSU kendo är en sektion inom IKSU som tränar kendo som både bredd- och elitidrott. Idag har sektionen 41 aktiva medlemmar. IKSU kendo bedriver verksamhet för juniorer, ungdomar, vuxna och mycket vuxna. Sektionen har skördat medaljer i alla valörer vid SM. Man har också hedersamma utmärkelser från både EM och VM. Nybörjare välkomnas vid terminsstarter. Återkommare välkomnas alltjämt.

Kontakter IKSU kendo:

Ordförande: Erik Samuelsson, erik@iksukendo.se

PR: Stefan Sandström, stefan@iksukendo.se

Övriga frågor: info@iksukendo.se

Fakta om EM 2017:

Årets upplaga av kendo EM går av stapeln i Budapest, Ungern.

Här finns officiell information: http://ekc2017.hu/

Fakta om kendo:

Kendo är japansk fäktning, sprungen ur samurajernas svärdsträning.

För att samurajerna inte skulle skadas allvarligt eller dö under träning utvecklades en särskild rustning och särskilda bambusvärd.

Därmed kunde samurajerna träna som om det vore på liv och död utan att skada varandra.

Ur denna tradition har modern kendo vuxit fram som en av Japans nationalsporter.

I många japanska skolor är kendo obligatoriskt på skolschemat.

Kendo är en växande sport som utövas av över en miljon människor i 40 länder utanför Japan.

Sverige har haft goda framgångar internationellt inom Kendo och har erövrat medaljer i alla valörer vid både EM och Five Nations-tävlingar mot bland andra Tyskland, Finland och Storbritannien.

Fakta om tävling i kendo:

Kendotävlingar kan synas kaotiska och våldsamma men skadefrekvensen är mycket låg, även upp i åldrarna. Huvudprincipen är att en attack anses som framgångsrik om balans, rörelse, intention och attityd stämmer överens.

Principen för tävling är att det finns fyra träffpunkter som ger poäng:

1. Huvudet
  2. Handleden
  3. Sidan
  4. Strupen

En ren och kraftfull träff med bambusvärdet på någon av dessa punkter ger en poäng.

Först till två poäng vinner.

Matcher varar normalt i fem minuter.

Om tiden går ut utan att någon fått två poäng vinner den person som har ett poäng.

Vid oavgjort fortsätter man vanligtvis till sudden death.

Tempot är mycket högt och många matcher varar bara några sekunder.