​IKSU investerar i gröna träningsmaskiner

I veckan installeras nya träningsmaskiner på anläggningarna IKSU sport och IKSU spa som tar tillvara energin som produceras genom användarens aktivitet för att driva maskinen samt genom att återföra överskottsenergin in i elnätet.

De nya träningsmaskinerna hör till märket TechnoGyms nya linje ARTIS® Renew. Den svenska leverantören av utrustningen, QiCraft har fått i uppgift att hjälpa till med att minska energiförbrukningen och därmed miljöbelastningen i IKSU:s gym. Energiförbrukningen för att driva löpbanden halveras jämfört med de modeller som ersätts, och när det gäller crosstrainers så kan man till och med återföra energi in i elnätet.

– Du som använder träningsmaskinen kan under ditt träningspass se hur mycket energi som har återförts, samt hur mycket koldioxid du har sparat jämfört med en vanlig träningsmaskin, berättar Matt Richardsson, Chef Gym och personlig träning, IKSU.

IKSU har högre nyttjandegrad på sina träningsmaskiner än de allra flesta träningsanläggningar i Sverige. Föreningens medlemmar är enligt leverantörernas bedömning av bruksstatistik från maskinerna bland de flitigaste i landet när det gäller träning. När maskinerna har nått sin maximala livslängd så byts de successivt ut mot nya maskiner.

– Vi har som ett delmål i vårt långsiktiga arbete för en hållbar miljö att med varje nytt inköp av utrustning och material minska den totala energiförbrukningen och miljöbelastningen. Fler gröna satsningar av det här slaget står på tur, säger Margareta Ericsson Lif, Sportchef/VD, IKSU.