IKSU öppnar en ny anläggning

IKSU öppnar en ny anläggning i anslutning till Konstnärligt Campus vid Öbacka.

IKSU har fattat beslut om att satsa på ytterligare en träningsanläggning i Umeå. Anläggningen blir IKSU:s tredje efter IKSU sport på universitetsområdet och IKSU spa på Umedalen. Den nya anläggningen inryms i bottenvåningen i ett av husen i det nya området Konstnärligt Campus.

IKSU vill tillgodose ett behov hos befintliga medlemmar att få närmare till sin träning. De som bor och arbetar närmare stadskärnan får på det här sättet en bättre tillgänglighet.

IKSU vill finnas nära studenter och personal på Umeå universitet och i och med den nya anläggningen får även de som studerar och arbetar vid Konstnärligt Campus nära till IKSU.

- " Vi vill ge ett mervärde till våra befintliga medlemmar. Är du medlem och har Guldkort på IKSU sport eller träningskort på IKSU spa får du ytterligare ett ställe att träna på. " säger Margareta Ericsson Lif om satsningen. ” Den nya anläggningen är ett komplement som kommer att minska avståndet mellan oss och våra medlemmar och öka möjligheterna för fler att leva ett hälsosamt liv.  Närhet är en viktig faktor när man väljer anläggning och en viktig faktor för att man överhuvudtaget ska komma iväg på sin träning. ”

Lokalen i ett plan och 1 144 kvm är dimensionerad för ca 1800 medlemmar. Det blir en anläggning med fokus på gruppträning och enskild träning i form av konditionsträning och styrketräning. Både medlemmar med guldkort på IKSU sport och medlemmar på IKSU spa får tillgång till den nya anläggningen. Det går inte att lösa träningskort enbart på den nya anläggningen.

Balticgruppen Design AB bygger de nya moderna kontorslokalerna vid älven som ritats av White Arkitekter. Lokalen har utformats i nära samarbete med IKSU. Anläggningen beräknas öppna den 1 september 2012.

Illustration: White Arkitekter

Kontaktpersoner:

Margareta Ericsson Lif
Sportchef/VD, IKSU

margareta.lif@iksu.se

Håkan Martinell

, Balticgruppen Fastighet AB

tel 090-71 72 03
fax 090-71 72 19
e-post: hakan.martinell@balticgruppen.se
www.balticgruppen.se

IKSU driver en av Sveriges största idrottsanläggningar, IKSU sport vid universitetsområdet i Umeå.  I anläggningen finns Nordens största gym på 2300 kvm samt lokaler för gruppträning, simning, klättring, boll- och racketsporter med mera. Systeranläggningen IKSU spa, belägen i natursköna omgivningar på Umedalen erbjuder träning och återhämtning i rofylld miljö. Varje vecka genomförs över 300 gruppträningspass på IKSU. Föreningen IKSU – Idrottsklubben studenterna Umeå – har ca 18.000 fasta medlemmar. IKSU har 17 sektioner med verksamhet inom alltifrån innebandy till beachvolley och friluftsaktiviteter. I IKSU-gruppen ingår även bolaget IKSU Hälsa AB med fokus på behandlingar, hälsoprogram och konferensverksamhet.