IKSU:s anläggningar har diplomerats för sitt antidopningsarbete.

Samtliga IKSU:s tre anläggningar är nu diplomerade av PRODIS* , för sitt antidopningsarbete.

Diplomeringen bekräftar att IKSU arbetar för att driva dopningsfria anläggningar. Antidopingarbetet består bland annat av att utbilda personal kontinuerligt, samarbeta med Polisen och Västerbottens idrottsförbund, utföra oannonserade dopningstester samt arbeta aktivt utifrån en policy och handlingsplan som gäller för hela föreningen.

– Vår diplomering betyder inte att vi kan bekräfta att vi är 100% fria från dopning; föreningen IKSU består av mer än 20 000 medlemmar och det går aldrig att kontrollera alla som tränar i våra anläggningar. Men det betyder att vi har ett aktivt förebyggande arbete som gör att vi visar att vi vill att alla medlemmar ska vara helt dopningsfria, att vi gör stickprov och att vi följer upp alla misstankar på ett systematiskt sätt, säger Matt Richardson, Antidopningsansvarig samt Gruppchef Gym och personlig träning, IKSU

Diplomeringen skedde i samband med den nationella Antidopningsveckan, 5–11 oktober, där ”100 % ren hårdträning” är budskapet för olika aktiviteter på träningsanläggningar runt om i hela landet. Antidopingveckan arrangeras av PRODIS*

I  bilden: Thomas Wallgren, antidopningsansvarig på Västerbottens Idrottsförbund, och Matt Richardson, Antidopningsansvarig samt Gruppchef Gym och personlig träning, IKSU.

* PRODIS - Prevention av Dopning i Sverige, en nationell organisation med syfte att aktivt motarbeta dopning i träningsanläggningar.