IKSU:s medlemmar mår bättre än det svenska arbetslivet i stort enligt hälsoenkät

Idrottsföreningen IKSU i Umeå skickade för första gången ut en hälsoenkät till sina omkring 21 000 medlemmar den 25 februari 2013 och har nu fått en summering av svaren. Hälsoenkäten genomfördes i samarbete med Health Profile Institute.

Resultatet har ställts mot en referensgrupp från en undersökning av arbetslivet i stort i Sverige. Slutsatsen av jämförelsen är att IKSU:s medlemmar är mycket mer fysiskt aktiva, upplever sin kondition vara bättre samt har en lägre andel rökare och en lägre risk för framtida ohälsa än det svenska arbetslivet i stort.

Syftet med enkäten från IKSU:s sida var dels att få en övergripande bild av hur medlemmarna mår.dels att hjälpa medlemmarna att få bättre kännedom om sin upplevda hälsa, livsstil och motivation.  Det var frivilligt om man ville fylla i enkäten eller inte. Statistiken är avidentifierad och inga enskilda resultat redovisas. Alla som svarat har fått en individuell återkoppling via e-post. Enkätsvaren omfattar svar från 6291 IKSU-medlemmar. Andel män är 34 % och andelen kvinnor är 66 %. Medelåldern i gruppen är 35,5 år (36,4 år män, 35 år kvinnor). Resultatet har jämförts med en referensgrupp från arbetslivet i Sverige med svar från 6641 personer. Andel män är 48 % och andelen kvinnor är 52 %. Medelåldern i gruppen är 42,3 år (43,8 år män, 40,9 år kvinnor.)

Av skillnaderna mellan IKSU:s medlemmar och referensgruppen kan följande utläsas:
  • Andelen i HPI Riskgrupp är större i referensgruppen (62%) bland IKSU:s medlemmar (44%).
  • Andelen som motionerar varje vecka är mindre i referensgruppen (66%) än bland IKSU:s medlemmar (91%)
  • Andelen fysiskt aktiva är mindre i referensgruppen (60%) jämfört med IKSU:s medlemmar (81%).
  •  Andelen som upplever sin fysiska kondition som bra är mindre i referensgruppen (46%) än bland IKSU:s medlemmar (73%).
  •  Andelen rökare är större i referensgruppen (18 %) än  bland IKSU:s medlemmar (11%).

Effekten av en lägre riskgrupp bland deltagarna i IKSU:s hälsoenkät uppskattas till ca 11320 färre sjukdagar per år givet att individer i HPI Riskgrupp har 10 fler sjukdagar per år än i HPI Friskgrupp (Riquelme, 2003). Om resultatet tillämpas på IKSU:s alla 21 000 medlemmar så är effekten ca 37800 färre sjukdagar per år.

-  IKSU:s mission att få människor att må bättre och det är glädjande att våra medlemmar upplever sin kondition så positivt och att risken för ohälsa i framtiden är låg bland medlemmarna. Undersökningen visar att Umeåborna är aktiva, säger Margareta Ericsson Lif, Sportchef/VD IKSU. - Vi har nu fått en övergripande bild av hur medlemmarna mår vilket hjälper oss i arbetet med att utveckla verksamheten efter medlemmarnas behov,