Internationell stjärna ansluter till IKSU innebandy

IKSU innebandy ser över truppen inför nästa säsong och nu står det klart att den schweiziska landslagsspelaren Nina Bärtschi spelar med Umeålaget säsongen 2015/2016.

Landslagsspelaren Nina Bärtschi spelar i IKSU-tröjan kommande säsong meddelar klubbchefen Johan Sjöström.

– Det känns självklart bra att vi redan nu har lyckats knyta till oss en viktig kugge inför kommande säsong. Vi har jobbat hårt för att hon ska spela hos oss och som jag ser det kommer hon bidra med spetskompetens till vår trupp, säger Johan Sjöström.

Nina Bärtschi kommer närmast från Dietlikon där hon har svarat för femton mål och tre assist i skrivande stund, trots att hon dragits med skador och av den anledningen endast spelat tio matcher. Hon är sedan tidigare en given spelare i det schweiziska landslaget trots att hon är född 1993.

– Det är en ung och hungrig spelare som vill ta nästa kliv, vilket jag tror hon kommer att göra i IKSU och Svenska superligan.

Att ta steget till Svenska superligan och flytta till Umeå inför kommande säsong är ett beslut som Nina funderat på under en längre tid men att det är först nu som hon känt sig riktigt redo. Efter att ha varit och provtränat med Umeålaget för någon månad sedan blev beslutet enklare.

– IKSU visade verkligen att de ville ha mig till Umeå när jag var och hälsade på. Jag fick ett bra bemötande av spelarna och magkänslan sa direkt att detta var rätt för mig, säger Nina Bärtschi.

Nyligen fick Nina uppleva något av det största i schweizisk innebandy när hennes lag blev Schweiziska cup-mästare och där hon själv även blev utsedd till finalens bästa spelare. Inför kommande säsong hoppas hon kunna bidra till IKSU innebandys framgång genom hårt arbete. Hon själv beskriver sig som en passningsspelare, men statistiken säger något annat. Under förra säsongen när hon var skadefri gjorde hon 27 mål och 22 assist på 29 matcher.

– Det känns toppen! IKSU är ett av världens bästa lag och jag är lycklig att få vara en del av det. Det kommer bli en stor utmaning för mig, men jag ser fram emot att ta mig an den uppgiften.

Nina Bärtschi ansluter till laget i augusti.

Kontakt:
Johan Sjöström