Nystart för brännbollscupen 2013

Den traditionsenliga brännbollscupen är en viktig händelse som berör många. Varje år tar Umeå emot många lag från övriga Sverige och till och med Europa för att delta i världens största brännbollsturnering. Arrangemanget har i sin helhet ändrat riktning. Sista helgen i maj, då cupen äger rum är en stor hemvändarhelg och förväntningarna och kraven på dess utformning och innehåll har förändrats med tiden. Större säkerhetskrav, kringarrangemang och fest är det som behövs och förväntas, vilket är något som ligger utanför idrottsföreningen IKSU:s kärnverksamhet.

- Vi har länge funderat på hur vi vill utveckla cupen och nu kommit fram till att det bästa är att låta någon annan ta vid och utveckla cupen vidare, säger IKSU:s sportchef Margareta Lif. Hon säger vidare att IKSU nu beslutat att överlåta brännbollscupen till ett gäng genuina brännbollsentusiaster att ta över cupen så att den på lång sikt kan leva vidare, men då i annan regi.

- Vi lägger inte ner brännboll som aktivitet på IKSU utan överlåter bara själva brännbollscupen till annan aktör. Vi kommer även fortsättningsvis att bedriva brännboll genom brännbollssektionen. Exempel på brännbollsaktiviteter som IKSU Brännboll fortsätter arrangera är till exempel ”förcupen” inför den stora cupen, samt andra mindre cuper, säger Margareta.

Brännboll i Umeå AB

Ett nytt bolag, Brännboll i Umeå AB som är helt fristående från IKSU, skall nu driva själva brännbollscupen vidare och med nya krafter skall Brännbollscupen få ett uppsving.

- Vår ambition är att få cupen att växa, säger Peter Arkhult, styrelseordförande för det nystartade bolaget Brännboll i Umeå AB. Målet är att växa, och på 3 år vill vi se att vi kan ta emot omkring 600 lag. Brännbollscupen kommer att arrangeras mellan den 30 maj – 1 juni 2013.

En lång tradition i IKSU:s historia

Brännbollscupen har arrangerats av IKSU i 39 år med som flest 1192 lag år 1993.

- IKSU kan inom ramen för en idrottsförening inte ge cupen den nystart som både cupen och Umeå förtjänar. Vi är övertygade om att Brännboll i Umeå AB är den kraft som möjliggör en efterlängtad nystart, säger Henrik Stenwall, ordförande i IKSU.

Kontaktpersoner:

Margareta Lif

VD och sportchef i IKSU

Henrik Stenwall

Ordförande i IKSU

Gustav Pettersson

Projektledare, Brännboll i Umeå AB

Peter Arkhult

Styrelseordförande, Brännboll i Umeå AB

IKSU driver en av Sveriges största idrottsanläggningar, IKSU sport vid universitetsområdet i Umeå.  I anläggningen finns Nordens största gym på 2300 kvm samt lokaler för gruppträning, simning, klättring, boll- och racketsporter med mera. Systeranläggningen IKSU spa, belägen i natursköna omgivningar på Umedalen erbjuder träning och återhämtning i rofylld miljö. Varje vecka genomförs över 300 gruppträningspass på IKSU. Föreningen IKSU – Idrottsklubben studenterna Umeå – har ca 19.000 fasta medlemmar. IKSU har 17 sektioner med verksamhet inom alltifrån innebandy till beachvolley och friluftsaktiviteter. I IKSU-gruppen ingår även bolaget IKSU Hälsa AB med fokus på behandlingar, hälsoprogram och konferensverksamhet.