Umeå får premiären på Swedish Beach Tour 26–29 juni

För 13:e året i rad spelas en deltävling av Swedish Beach Tour på Rådhustorget i Umeå. Det är dock första gången Umeå-tävlingen inleder touren när den nu går av stapeln 26–29 juni.
 Projektledaren Caroline Eklund från IKSU beachvolley ser fördelar: - Responsen och uppslutningen från Umeå har varit fantastiskt och vi hoppas kunna göra årets evenemang till en folkfest inte bara för den redan starka beachvolleypubliken i staden utan för alla som ännu inte upplevt beachvolley. Att få premiären tror vi kan skapa extra intresse och nerv i tävlingen.

Swedish Beach Tour är den högsta nationella touren i beachvolley där Sveriges bästa spelare kamperar med inbjudna utländska spelare.Det är nu första gången som IKSU står som arrangör. Swedish Beach Tour 2013 kommer förutom Umeå att spelas i Båstad, Helsingborg, Falkenberg, Malmö samt Halmstad.Sedan starten har Swedish Beach Tour Umeå lockat ungefär 207 000 besökare till den specialuppbyggda arenan på Rådhustorget. Spelare från IKSU är alltid väl representerade på touren, 2011 och 2012 var ca 30% av startfältet på Swedish Beach Tour i Umeå hemmaspelare. År 2013 ser ut att bli ännu ett år där umeåspelarna kommer att synas på touren.

- IKSU har flest topprankande spelare av alla klubbar i Sverige och även i år hoppas  vi få med många spelare bland de 16 lag som kvalificerar till tävlingen. Tvåfaldige olympiern Björn Berg teamar denna säsong med talangfulla Björn Huitfelt. Barndomskompisarna Andreas Rågfeldt och Simon Ekbäck/Nordström tränar hårt för topplacering och förra årets utropstecken 2.06 långe Martin Barrefalk kan bli en av de verkliga sevärdheterna under årets tävling. På damsidan sätts stort hopp till Jenny Persson och Malin Linde och till de nya framtidshoppen Victoria Aktell och Fanny Lindström som vunnit försäsongstävlingar på ett övertygande sätt, säger Caroline Eklund

Preliminära schema för Swedish Beach Tour Umeå:

Onsdag 26/6
Kidsvolley samt aktiviteter riktade för barn och unga.
Företagscup

Torsdag 27/6
Inledande spel, Swedish Beach Tour
Fredag 28/6
Beachyoga och frukost
Åttondelar och kvartsfinaler, Swedish Beach Tour.

Lördag 29/6
Semifinaler och finaler, Swedish Beach Tour.
Officiell beachfest på Allstar.

Kontaktperson:
Caroline Eklund Adress:Box 7092,907 03 Umeå +46 70 298 16 69