Umeå. Mer klättring

I norra Sverige ser vi oftast klätterväggar uppförda på någon kortsida i en sporthall, men ingen klätterhall av den här storleken. Vad är det som gör IKSU:s klätterhall så unik?

Det är långt ifrån bara storleken på hallen som gör den unik. En viktig del har varit att låta klättrare tycka till och vara delaktiga i hur hallen ska utformas redan från början. Så vi kommer ha en klätterhall som är inspirerad och skapad dels av våra medlemmar och dels av intryck och detaljer från klätterhallar från hela världen.

Eftersom klättring passar alla målgrupper har vi lagt stort fokus på att anpassa hallen mot målgrupper som vi inte ser på våra klätterväggar idag. Det kommer finnas klättring som passar allt från barn och ungdomar till seniorer samt personer med funktionshinder. Hallen är anpassad för parasport. Vi är den första klätterhallen i världen som inte har några nivåskillnader i golvet i stora delar av lokalen, vilket underlätta för personer med olika typer av funktionshinder.

Vi är även unika vad gäller materialrelaterade säkerhetsaspekter, så som falldämpande golv i hela hallen, brandskydd och färgkodade säkerhetszoner i golvet.

Vår personal har lång erfarenhet av olika målgrupper, allt från nybörjare till världselit. Med den kunskapen i bagaget har vi skapat ett väldigt genomtänkt koncept kring klättring och klätterträning. Ett koncept som bidrar till att alla kan hitta en personlig svårighetsnivå och möjlighet till utveckling.

Vad behöver jag göra för att kunna börja klättra?

Klättring är en sport som har höga krav på säkerhet. Du måste därför först läsa och godkänna de säkerhetsregler som gäller för IKSU:s klätterhall. Därefter får du vistas i hallen, klättra på boulderväggarna samt bli säkrad på repväggarna. För att säkra andra eller använda autobelays krävs att du har antingen Grönt kort eller Rött kort. Kurser i Grönt kort kan du delta i redan nu, medan kurser i Rött kort startar senare i höst. Klättring ingår i ditt IKSU-kort, men du kan även betala engångsentré.

Finns det någon åldersgräns för klättring?

För att klättra själv och säkra måste du vara 15 år eller äldre. Är du yngre än 15 år får du klättra tillsammans med vuxen som har Grönt kort eller Rött kort.

Idag finns ett IKSU-kort för ungdomar; IKSU tillsammans, där du som är 11-15 år får träna tillsammans med en vuxen med IKSU-kort. Under våren startar vi även kurser i klättring för barn och ungdomar, senare hoppas vi även kunna utveckla klättring som parasport.

Avslutningsvis, vad är du mest stolt över med klätterhallen?

Vi inom IKSU är stolta över att kunna erbjuda en fantastisk miljö för upplevelser och träning utöver det vanliga, en miljö där man både kan träffas, umgås och träna. Med en klätterhall i världsklass ser vi fram emot att välkomna dig som är nyfiken på klättring!

Fakta om hallen

• Flera väggar för repklättring.
  • Stor yta för bouldering
  • Introduktionsvägg för bouldering, passar bra för barn och nybörjare.
  • Bouldersvamp
  • Avancerad träningsvägg, för avancerade och elitklättrare.
  • Apparater för självsäkring (autobelays). Du behöver ingen kompis som säkrar dig.
  • Gott om sociala ytor, där du kan träffa andra klättrare för att byta erfarenheter och umgås.
  • Olympisk standard på boulder-, speed- och repväggar

Klätterhallen i siffror

• Vägghöjd: Upp till 17 meter
  • Repklättring: Ca 85 linjer, möjliggör upp till 170 leder.
  • Bouldering: Ca 70 linjemeter, på 4 meter höga väggar.
  • Autobelays: 12 st.
  • Säkringspunkter (slingor): 1.200