Ytterligare en landslagsback till IKSU innebandy

Hon var kapten i laget som tog guld i Junior-SM för 17-åringar, nu är hon klar för IKSU innebandy. Sandra Svärd, med meriter från U19-landslaget väljer att fortsätta karriären hos Umeå-laget.

- Jag har bara fått positiva bilder av IKSU och tycker att det ska bli riktigt kul att bli en IKSU-spelare till kommande säsong, säger 19-åringen med moderklubb IFK Gnesta.

Efter tre säsonger på Riksinnebandygymnasiet väljer nu Svärd att fortsätta sin innebandyresa i IKSU. Hon säger själv att hon känner sig redo för nästa del i hennes karriär.

- Jag har en väldigt positiv känsla och jag känner att jag har förberett mig bra under mina tre år på RIG. Att SSL är nästa steg för mig känns spännande och kul.

Enligt IKSU:s klubbchef Jocke Sjöström är värvningen av Svärd viktig inför framtiden.

- En modern back som passar bra in i det sätt vi vill spela innebandy. Hon gillar att fylla på i anfallszon och vara ett hot med sin rightfattning. Ett grymt förvärv för oss.

Svärds kortsiktiga mål är först och främst att vinna U19-VM i Schweiz och på längre sikt vill hon göra det bra i IKSU med sikte på A-landslaget.

- Jag tycker att IKSU verkar som en seriös klubb som utvecklar många bra spelare. De har dessutom en bra vinnarmentalitet vilket jag ser som ett plus. När jag varit och tränat med laget har alla välkomnat mig väl och jag har bara fått bra intryck av både spelarna och ledarna i laget.

Svärds tre säsonger i RIG Umeå i Allsvenskan Norra innebar 57 matcher och 57 poäng. Dessa fördelade på 31 mål och 26 assist. Svärd har 5 U19-landskamper och 4 guld på Junior-SM.

• Södermanland