ÅTERVINNINGSSYMBOLER, FÖRPACKNINGSYMBOLER...

Idag är hållbarhetsfrågan vik­tig för många företag och organisationer. Energi­slukande maskiner ersätts med energisnåla, persona­len utbildas i miljöfrågor, avfallshanteringen ses över,  ja listan kan glädjande göras lång. Förståss är det också viktigt för de allra flesta företag att det man säljer/erbjuder är korrekt ur olika aspekter. För affärer och butiker t.ex. handlar det om vad man har på hyllorna – att det finns ekologiska produkter och varor som är miljöanpassade och rättvisemärkta.

Märkningssystem för miljöanpassning började i Sverige med papper och fort­satte med batterier och tvättmedel. Idag är områdena och märkningssystemen många och antalet märkta produkter och förpackningar ökar hela tiden. Det är bra. Som konsument och även inköpare i dagens Sverige och övriga Europa ska man kunna förvänta sig en korrekt och tydlig märkning av förpackningar och produkter. Genom märkningen ges vi möjlighet att söka och välja produkter som är anpassade, upphandlade eller producerade på ett sätt som är kravställt och certifierat. Svanen, Bra Miljöval, KRAV är några av de mest kända men listan kan som sagt göras lång.

Vilken symbol som står för vad är inte alltid lätt att hålla isär.  Som tur är finns det enkla guider för att få kunskap och vägledning bland dessa symboler. En av de online-guider som kan rekommenderas hittar du på tysk-svenska handelskammarens webbplats

• återvinningssymboler