Alla behöver vi någon som tror på oss!

Alla behöver vi någon som tror på oss, var temat för årets Visa vägen-gala som gick av stapeln igår (19 nov) Visa vägen-galan är Samhalls årliga gala där Visa vägen-priset delas ut av Samhall AB till den arbetsgivare och den eldsjäl som under året har gjort mest för att visa vägen mot en mer hållbar arbetsmarknad, där fler personer med funktionsnedsättning har ett arbete

Inför ett fullsatt Rival vid Mariatorget i Stockholm fick tunga representanter för näringslivet, politiken och branschorganisationer uppleva en sedvanligt gripande gala. Och förstås hylla vinnarna – årets arbetsgivare och årets eldsjäl. På plats fick vi lyssna på många inspirerande talare, bl.a. Hans-Olov Olsson, vice styrelseordförande för Volvo Cars, Carola Lemne, vd för Svenskt Näringsliv, Erik Strand, ordförande Samhall, Jan Scherman, chef på Aftonbladet TV och aktuell med boken ”Räkna med känslorna” och inte minst Randy Lewis, f.d. företagsledare och internationell profil inom arbetet med att inkludera människor med funktionsnedsättning på arbetsmarknaden

No Greatness Without Goodness!
Randy Lewis mångårig Senior Vice President för Walgreens supply chain, talade bland annat om att de anställde 30 % medarbetare med funktionsnedsättning (ökade sedan till 40 %) på Walgreens största distributionscentral, den blev den mest effektiva i världen och mest produktiva i företagets 100 årig historia! Kolla in denna:

Fick också möjlighet att gratulera ICAs koncernchef Per Strömberg för hans tal som var mycket inspirerande och handlade om att våga prova, mångfald lönar sig!
ICA har ca i 50 % av sina butiker anställda med funktionsnedsättning. Värt att lyfta på hatten för, tycker jag.Avslutar med ett härligt citat från Isabella Löwengrip:
Anställer man folk som alla andra får man resultat som alla andra!

Over and out!
Arild Bye,