Fem snabba frågor...

… till vår nya innovations- och affärsutvecklingschef.

Bloggredaktionen får en stund tillsammans med vår relativt nytillträdda innovations- och affärsutvecklingschef, Magnus Gyllenrapp, för att ställa 5 frågor om IL Recyclingkoncernens ökade satsning på arbetet med innovation:

Magnus, du har ju jobbat i koncernen i några år men i andra roller – vad är det du har saknat under den tiden i koncernens arbete med innovationer?
Magnus: IL Recycling har fantastiskt kreativa och innovativa medarbetare. Vi vill med satsningen på innovation och affärsutvecklingsgruppen möjliggöra att snabbare ta ide till färdig produkt/tjänst. Vi ska vara bäst i branschen på detta. Vi kan då hela tiden erbjuda våra kunder de bästa lösningarna.

Sedan du tillträtt som innovationschef (1/6 2014) – vad har du hunnit ta tag i?
Magnus: En hel del tycker jag. Vi har för det första identifierat målsättning för gruppen, identifierat kompetensbehoven samt rekryterat in rätt personer in i gruppen. Jag är stolt över det team vi nu har samlat och jag är övertygad om att vi kommer att kunna göra skillnad. För närvarande kör vi 10 st projekt som vi hoppas det finns god hävstång på.

Och vad kommer du att fokusera på under den närmaste tiden i din nya roll?
Magnus: Att avdelningen snabbt börjar ”leverera” och att vi reducerar ledtiderna ide till produkt/tjänst.

Har du kanske något drömprojekt inom ramen för din nuvarande roll på IL Recycling?Magnus: Absolut har jag det – det finns flera stycken! Jag ber att få återkomma med det när vi realiserar dem under 2015!

Innan vi avslutar med att säga fortsatt lycka till på nya tjänsten, undrar vi förstås vad du tror är en av de mest avgörande frågorna under 2015 i återvinningsbranschen?
Magnus: Det händer mycket i vår bransch just nu och jag tror t.ex. att avfallsutredningen och dess implikationer kommer att påverka branschen.  Tack för att vi fick låna några minuter av din tid Magnus. & lycka till!