IL Recycling i paneldebatt på Linköpings Universitet

Igår var jag inbjuden av studentkåren STUFF vid Linköpings universitet att delta i en paneldebatt inom ämnet cirkulär ekonomi. Debatten ägde rum inför en skara hållbarhetsintresserade studenter och panelen bestod utöver mig från IL Recycling av representanter från Siemens, Fiskeby Board och Calluna. Moderator för debatten var Lars Bergkvist, chef för miljönätverket i Norrköping och Linköping. Det blev en spännande timme med intressanta diskussioner om den cirkulära ekonomins fördelar, möjligheter och svårigheter - där vi alla var överens om att det relativt nya begreppet absolut är här för att stanna och kommer höras i allt fler sammanhang framöver.

Samtliga panelister var av uppfattningen att en grundstomme inom den cirkulära ekonomin är att se på avfall som en resurs och någonting som i möjligaste mån behöver sättas tillbaka i ett kretslopp. Det var därför väldigt roligt att få berätta att vi, vägledda av vår vision En värld där inget blir över, gör just detta i vår dagliga verksamhet.

Roligast med dagen var dock att många av studenterna stannade kvar efter debatten och ville veta mer om IL Recycling som företag och om återvinningsbranschen i stort, vilket kan ses som ett tydligt bevis på att vi arbetar inom en spännande bransch med såväl stora utmaningar som fantastiska möjligheter som intresserar många.

Martin Juhlin, Hållbarhetskoordinator

• liu