Ny hållbar förpackning

Den första dryckeskartongen som tillverkats helt av växtbaserade förnyelsebara material har lanserats av Tetra Pak. Tetra Rex ® heter den nya banbrytande förpackningen, som är framtagen i samarbete med en av världens ledande tillverkare av polyetenplast från förnybara källor; Braskem.

Bland annat innehåller den polyeten framställt från sockerrör, samt FSC-märkt kartong från ansvarsfullt skogsbruk. I ett tidigare pressmeddelande säger Tetra Paks representant att de tillsammans med leverantörer, kunder och andra intressenter leder branschen mot 100% förnybara förpackningar.

Den nya förpackningen kommer att lanseras på den nordiska marknaden i början av 2015, och på sikt även i övriga Europa. Den finska mejeriproducenten Valio blir det första företaget i världen som använder sig av Tetra Rex och det med produkten Valio Eila® laktosfri mjölkdryck, som kommer att finnas i finsk detaljhandel fram till slutet av mars. Läs hela pressmeddelandet här

• tetra pak