Omställning till ett mer hållbart Sverige

Vårt samhälle är inne i en period av radikal förändring. Förändringarna, kopplade till bland annat klimatförändringar, urbanisering och digitalisering, påverkar oss på många nivåer. I samhället märks ett tryck på bättre resurshushållning och minskade koldioxidutsläpp, förändrade boende- och arbetsförhållanden för många människor i och med inflyttningen till städer, och en kraftigt minskad användning av tryckt papper parallellt med helt nya digitala behov och beteenden.

För att möta förändringarna på marknaden och med målsättning att bli ledande på utveckling av återvinning, bildade vi under senvåren förra året en ny enhet för affärsutveckling och innovation. Enheten är en stor satsning för oss och syftet är att snabbare kunna omsätta goda idéer till faktiska affärsmöjligheter. Behovet av innovation inom hållbarhetsområdet framhålls mer och mer i samhällsdebatten och jag är övertygad om att vi, med utgångspunkt i vår vision En värld där inget blir över, kan spela en viktig roll i omställningen till ett mer hållbart näringsliv och samhälle i Sverige.

En trend som är tydlig över hela världen är att företag, organisationer och regioner tar täten i omställningen till ett hållbart samhälle när politikerna på nationell och internationell nivå inte riktigt klarar av uppgiften. Det finns en fantastisk kraft i detta och tack vare ett samarbetsinriktat klimat och ett stort engagemang för miljö- och hållbarhetsfrågor hos allmänheten har vi mycket goda förutsättningar i Sverige att göra skillnad.

Vi på IL Recycling bidrar med återvinningslösningar som sparar resurser och minskar energianvändning och utsläpp. Vi strävar efter att hitta lösningar så högt upp i avfallstrappan som möjligt, för att maximera miljönyttan.

Låt oss vara glada och stolta över det goda arbete vi gör i Sverige när vi i morgon firar vår nationaldag!

Elisabeth Lindh, hållbarhetschef

• nationaldagen