Positiv miljöpåverkan

Vår verksamhet påverkar miljön främst genom energianvändning och utsläpp, men sammantaget har verksamheten positiv påverkan. Detta då återvinning av de material vi samlar in från våra kunder minskar energianvändning och utsläpp. Utsläppsbesparingen under 2014 uppgick till ca 1,34 miljoner ton koldioxid för den svenska verksamheten. Som jämförelse motsvarar detta utsläppen från matproduktion för 670 000 personer i ett år. Återvinningen bidrar både till en bättre hushållning av jordens resurser och till minskad klimatbelastning.

För att nå visionen om En värld där inget blir över och där kretsloppen är slutna krävs effektiviseringar i våra egna processer och på sikt att vår verksamhet drivs utan fossila bränslen. I samband med vår hållbarhetsredovisning gör vi en årlig energi- och klimatkartläggning för att följa upp den energianvändning och de utsläpp vår verksamhet orsakar. Koldioxidutsläppen från vår svenska verksamhet uppgick 2014 till cirka 25 500 ton koldioxid (cirka 25 300 ton 2013). Klimatnyttan av återvunnet material från våra kunder är drygt 50 gånger större än klimatpåverkan från hela vår verksamhet.

Energi- och klimatkartläggningen visar att såväl energianvändning som koldioxidutsläpp från vår verksamhet har ökat med mindre än 1 % sedan förra året. Bakom detta resultat finns såväl positiv som negativ utveckling. Det som främst påverkar resultatet negativt är en ökning av våra koldioxidutsläpp på 12 % gällande godstransporter för avsättning av råvaror. Inom de flesta andra områdena ser vi en positiv utveckling. Utsläppen från våra insamlingstransporter minskade totalt med 11 %, varav våra interna minskade med 6 % och de inköpta med hela 17 %. Den viktigaste faktorn i detta resultat är större användning av förnybart bränsle. Kartläggningen visar också att vi minskat vår energianvändning av el och värme med 8 %.

Läs gärna mer om vad vi gjort för att minska våra koldioxidutsläpp och om vårt övriga hållbarhetsarbete i års- och hållbarhetsredovisningen som finns tillgänglig på vår hemsida.

Elisabeth Lindh, hållbarhetschef

• elisabeth lindh