Skogens produkter gör bioekonomin möjlig

På ett av Skogsindustriernas seminarium om bioekonomi så fick vi olika exempel på hur skogsindustrin är inne i en process att byta skepnad. Stora Enso t.ex, går från ett traditionellt skogsföretag till ett förnybart materialföretag. Kalle Sundström, CEO, slog fast att allt som idag tillverkas av fossila bränslen kan göras av skogsråvara imorgon.

Mitt textilfokus under Almedalsveckan fick sin näring även på detta seminarium genom Elin Larsson, hållbarhetschef på Filippa K, som visade deras klädesplagg som är helt tillverkade av Lyocell som kommer från skogen. Men hon lyfte också upp viskosen som en utfasningsprodukt, p.g.a. viskosprocessens stora miljöpåverkan . Undantag finns men medskicket till skogsindustrin var att titta på var man säljer sin viskosråvara.

Carina Håkansson, Skogsindustrierna, efterlyste en sammanhållen biostrategi på samma sätt som man har tagit fram i Finland.

Ministern Sven-Erik Bucht som är en talangfull talare och säljande person pratade om regeringens initiativ och blev utnämnd till jultomte. Återstår att se vad de klarar av att leverera.

Lars-Gunnar Almryd, VD & Koncernchef, IL Recycling

#inlägg 4 från Almedalsveckan 2015