Snabbt & frågvist

På förekommen anledning träffar bloggredaktionen vår hållbarhetschef, Camilla Slunge Dowling, på en snabbintervju för att få svar på 5 frågor:

1) Vad har varit i fokus i hållbarhetsarbetet för IL Recycling under inledningen av detta år?
Fokus har legat & ligger fortsatt på att hjälpa våra kunder att ta hand om det som blir över hos dem & flytta det materialet uppåt i avfallstrappan. För IL Recycling internt har vi arbetat med att hitta sätt att utveckla vårt program för sparsam körning. Ett viktigt arbete som kommer fortsätta under året eftersom våra transporter är det som skapar vår största negativa miljöpåverkan, och den vill vi minska.

2) Hur ser planerna ut för att ta detta arbete vidare under 2014?
Arbetet kommer att fortsätta med samma fokus även under resterande delar av året. Och med en organisation som har en ledstjärna, en vision som lyder ”En värld där inget blir över” så finns en känsla av att vi alla drar åt samma håll och att det finns massor av energi & engagemang!

3) Vi har hört att du (dessvärre) inte blir kvar på IL Recycling utan är på väg mot nya utmaningar – var ska du & vad kommer du att sakna mest av det du lämnar kvar när du slutar hos oss?
Ja det stämmer – jag kommer att börja arbeta på OKQ8 med hållbarhetsfrågor. Det jag kommer sakna mest hänger ihop med mitt svar på den tidigare frågan – det fantastiska engagemang som finns för hållbarhetsfrågor i organisationen, och viljan att hitta de allra bästa lösningarna för varje kund.

4) Vilken är den häftigaste, mest positiva utvecklingsresan du gjort under din tid som hållbarhetschef hos oss?
Åh, det är nog, lite generellt kanske men utvecklingen hos våra kunder och hos oss själva där vi nu med större tydlighet jobbar med återvinning av råvara istället för avfall. Alltså den förändrade synen på sånt som blir över på ett ställe – det är det häftigaste.

5) Innan vi avslutar med att säga lycka till på nya jobbet, undrar vi förstås vad du tror är den mest avgörande hållbarhetsfrågan framöver för återvinningsbranschen?
Jag tror att återvinning kommer att bli en än mer naturlig del av allt vi gör. Stigande råvarupriser gör det mer lönsamt att återvinna och vi kommer bli bättre på att sluta materialkretsloppen. De övre stegen av avfallstrappan kommer nog också att få mer uppmärksamhet – återbruk och minimering. Det är min spaning.

Tack Camilla & lycka till.