Värderingsstyrt ledarskap i företag och organisationer

I morse försökte jag att delta i ett seminarium om värderingsstyrning och ledarskap. Faktum var att det var så populärt att jag inte fick plats i lokalen utan fick lyssna så gott det gick utifrån korridoren. Seminariet arrangerades av Preera som är ett managementkonsultföretag som vi på IL Recycling jobbar tillsammans med i ett projekt runt vår logistik i Västra Götaland.

Undersökningar som redovisades visar att frågor om ledarskap fortfarande hanteras ganska dåligt i många företag och organisationer och ses som något som bara ska fungera. Men jobbar man inte med frågan så kommer det inte att komma av sig själv. Intresset för frågorna denna morgon var dock stort och för mig känns det extra bra att vi har jobbat i många år med våra värderingsfrågor och där vi kommer att öka takten i arbetet med vårt ledarskap. Vi har identifierat att vår förändringsförmåga är avgörande för att skapa ett hållbart företag och för att lyckas med det är ledarskapet den kanske allra viktigaste komponenten.

Lars-Gunnar Almryd

• långsiktighet