Pressmeddelande -

I december på Grafikens Hus i Mariefred - konstjulmarknad, ny utställning och gratis buss

Under hela december bjuds det på julstämning och en stor konstjulmarknad på Grafikens Hus i Mariefred. Här kan man fynda konst i alla prisklasser och för varje personlig smak. Samtidigt visas nya utställningen ”Sten Sax von Zweigbergk”, med fantasifulla svävande mobiler med klippta karaktärer av illustratörerna Tyra von Zweigbergk och Maja Sten. Succén från i somras, då Grafikens Hus arrangerade gratisbussar på helgerna från Stockholm, tas nu upp igen lagom till julhandeln i Mariefred och Grafikens Hus konstjulmarknad.

Konstjulmarknad 1-23 december
Grafikens Hus öppnar upp sin stora samling konst och visar ett brett utbud av konst i alla prisklasser och för varje personlig smak. Här hittar man verk av Mamma Andersson, Jockum Nordström, Linn Fernström, Jesper Waldersten, Outi Heiskanen, Janne Laine, Kyuhvung Cho, Jim Dine, Jan Håfström, Hiram, Madeleine Pyk, PG Thelander och många fler.

Förutom konstverk kan man köpa presentkort, konstlitteratur, affischer, konstkort, boka en kurs i Grafikens Hus verkstad eller ge bort en privat konstvisning. I ateljéen är barnen välkomna att trycka egna julkort, i butiken finns riktigt fint konstpapper med kuvert och trycka på. I Kaféet Elsas Skafferi serveras det kaffe och fikabröd.

Konstjulmarknaden pågår 1-23 december
Öppettider: kl 11.00-17.00 tisdag-söndag

Utställningen "Sten Sax von Zweigbergk"

Denna utställning är resultatet av ett samarbete mellan illustratörerna Tyra von Zweigbergk och Maja Sten. Med utgångspunkt från sina respektive bildvärldar har de klippt och skurit fram en gemensam pappersvärld med fantasifulla svävande mobiler som nu fyller entré och butik i Grafikens Hus.

De klippta karaktärerna har satts samman och bildat olika konstellationer. De blir till familjer, omaka par, och berättande scener. Det är saxen, skalpellen och pappret som har fått styra och vävts samman med illustratörernas olika intressen och ingångar. Materialet och tekniken blir verktyg för att skapa en gemensam scen.

Alla mobilerna är till salu med priser från 250 kr och upp till 2.000 kr för unika exemplar.
Visas 27 november fram till 30 december.

Gratis buss till Mariefred

Under tre helger i december erbjuds Stockholmarna att åka gratis buss till julhandeln i Mariefred och Grafikens Hus.  Bussen kommer att köra lördagar & söndagar den 1- 2/12, 8- 9/12 samt 15-16/12. Första turen går från Stockholm på lördag den 1 december och kör kl 10.00 från Klarabergsviadukten i Stockholm. Vid 11.00 är man framme i Mariefred och har då hela dagen på sig att strosa runt bland affärer och hitta fina julklappar, äta lunch och fika på något av caféerna eller restaurangerna. En perfekt avrundning på dagen blir att fynda konst på Grafikens Hus konstjulmarknad innan bussen går tillbaka kl 16.00 för att vara tillbaka i Stockholm vid 17-tiden.

PRAKTISK INFORMATION
Datum:
Mariefredsbussen kör tre helger i december: 1-2/12, 8-9/12 och 15-16/12
Avgång:
avgår lördagar och söndagar, kl. 10.00 från Klarabergsviadukten,
busshållplatsen över Vasagatan, riktning Sergels Torg, Stockholm
Hemfärd:
kl. 16.00 från Grafikens Hus, Mariefred, tillbaka ca 17.00 vid Klarabergsviadukten
Restid:
cirka 1 timme med veteranbuss genom natursköna Sörmland
Arrangör:
Företagarföreningen IMariefred.nu