3 snabba med Lars Navéus

Vi tog ett par minuter med Lars Navéus, partner på Alumni,  för att höra hans tankar kring utmaningar som rådgivare inom Executives Search.

Du verkar på toppnivå och har ett stort nätverk, vad skulle du säga att executive search-branschen befinner sig om fem år?

- De aktörer som vill vara framgångsrika måste vara mycket lyhörda och snabbfotade i hur man jobbar med sina klienter. Allt du gör måste vara ”client driven”. Idag går allt väldigt fort och tid är en viktig faktor. Otroligt mycket kan hända såväl i ett företag som i processer med högkalibriga kandidater och detta under en kort period – det gör att vi måste agera och leverera snabbare. Att snabbt förstå klientens behov och ha rätt nätverk kommer att vara utslagsgivande. Jag ser det också som viktigt att våga agera rådgivare och utmana sina klienter gällande traditionella tankemönster.

Vad ser du för aktuella frågor och behov gällande ledarskap och förändringsledning?

- Generellt kan man säga att bl a globaliseringen och digitaliseringen påverkar hur vi möter våra klienter på deras arenor och enligt deras förutsättningar – snabba processer är oerhört viktigt. Att driva förändring med interim spetskompetens är något som vi ser efterfrågas allt mer, man har inte råd att ha en intern lösning som inte fungerar 100 procent under t.ex. en lång rekryteringsprocess eller förändring.

Vad är det som gör Impact Executives unika?

- Det ligger en klar styrka i samarbetet med både Alumni och Harvey Nash eftersom vi delar nätverk och våra klienter ofta har behov av både en omfattande searchprocess och interimslösningar. Konsulterna på Impact Executives kommer också från Alumni och har byggt upp en fantastisk identitet och ett unikt varumärke. Våra klienter känner ett stort förtroende när vi presenterar våra varumärken och kan tillgodose deras behov på olika nivåer, på både kort och lång sikt.

• Konsultverksamhet

• impact management
  • impact executives
  • alumni