Nyhet -

Erik Gustafsson, Beijerinvest, om långsiktigthet och nyckelpersoner i organisationen

När Beijerinvest investerar i ett bolag köper de för att äga för alltid. För Erik Gustafsson handlar det om att hitta nyckelpersoner med den långsiktigt rätta inställningen. Ulf Skarin har på uppdrag av Impact Executives träffat Erik Gustafsson för att tala kring just detta.

Det räcker med att kasta en snabb blick på innehaven i investmentbolaget Beijerinvests bolagsportfölj för att förstå deras bakomliggande ägarfilosofi. Till exempel Centro Kakel & Klinker, Osby Glas eller Fjäråskupan är alla talande exempel på stabila, gärna familjeägda, varuproducerande bolag som kännetecknas av starka organisationsvärderingar och långsiktiga perspektiv.

- Vi kommer säkert att missa en massa tåg. Men vi kommer samtidigt också att vara kvar långsiktigt hos de som vi fångar.

När Erik Gustafsson, investment director på Beijerinvest, kompletterar sin organisation handlar det definitivt inte om tillfälliga inhopp utan om att hitta rätt person för att bygga upp en lång arbetsrelation.

- Det är absolut väsentligt att det företag som hjälper oss verkligen förstår våra behov. Vi styr mycket genom rätt värderingar och företagskultur, som i sin tur bygger på mjukare värden som är lätta att missa om man inte förstår den underliggande filosofin.

Här handlar det aldrig om att en ny VD ska storma in och vända upp och ned på verksamheten eller plötsligt se till att tillväxten ska rusa.

- Låt mig uttrycka det så här: vi tar hellre in en folkraceförare med rätt värderingar än en Formel 1-förare som är för kantig och har fel attityd.

Ta till exempel ett av Beijerinvests innehav; Fjäråskupan. Bolaget ligger i Torslanda utanför Göteborg, de tillverkar måttanpassade köksfläktar för hand, fyller snart 27 år och det bolag som pappan startade en gång i tiden togs över av de två sönerna. Efter 22 år av stabil tillväxt gick bolaget in i en fas av svagt negativ försäljningsutveckling. Bröderna kände att det behövdes en ny ägare för att kunna förvalta och vidareutveckla familjens livsverk. Sönerna är fortfarande aktiva i bolaget, men bolaget behövde en ny VD och här kom Impact Executives in i bilden. I samband med den diskussionen framkom att ytterligare en nyckelroll också behövde tillsättas.

- Impact Executives hjälpte oss först med VD-positionen och sedan även med att hitta en väldigt bra profil till den andra nyckelpositionen. Samtidigt som Impact Executives har en bred erfarenhet av att jobba med större företag, har de också en vilja att arbeta entreprenöriellt och skapa delaktighet i arbetsprocessen.

I det här fallet använde sig Beijerinvest av den tjänst som kallas Impact Placement. Det innebär att Impact Executives tar fram ett fåtal, relevanta och redan verifierade kandidater, som omedelbart är tillgängliga även för permanenta roller. Detta är en lösning som passar när man som uppdragsgivare varken har tid eller behov av en full searchprocess.

Vad är absolut viktigast för Beijerinvest när ni tar in nya nyckelpersoner?

- De flesta medarbetare anställer vi på egen hand. Men när det gäller högre nyckelpersoner är det avgörande att de kandidater som presenteras verkligen passar med våra grundläggande företagsvärderingar. Och att det samtidigt presenteras relativt få, men kvalificerade slutkandidater. Det gör mitt jobb så mycket enklare!

Tre viktigaste vid en rekrytering enligt Erik Gustafsson:

1.  Det är viktigt att först förstå vad du verkligen behöver. För oss handlar det om en mix av personer med rätt värderingar, och samtidigt med rätt kompetens.

2.  Se till att skapa en tidsbesparande process vid rekrytering. Till exempel genom att ha få slutkandidater att välja på.

3.  Inse att det är personerna som gör bolaget!