Gordana Landén om Talent Management

Gordana Landén är en av Sveriges mest erfarna HR-chefer och för henne är trenden tydlig. Arbetslivet handlar allt mer om projektbaserade uppgifter där hemligheten ligger i att sätta samman de bästa teamen givet behoven som finns just då. Vi lät Ulf Skarin träffa Gordana Landén för att berätta mer om sina erfarenheter kring detta.

Gordana Landén var under många år personaldirektör på börsjätten SCA och medlem i ledningsgruppen. Innan det var hon HR-chef för Global Services på Ericsson med ansvar för 28 000 anställda och utsågs också till “Årets HR-chef”. Nu återfinns Gordana Landén i Holland i rollen som personaldirektör på Philips Lighting.

Framtidens trend pekar tydligt i en riktning och i sitt arbete betraktar Gordana Landén sitt arbete med en filmproducents perspektiv. “Jag brukar tänka på det utifrån att vi ska skapa en ny film i vilken HR-chefens roll är att vara producenten. Då är det en faktor som är central: vilket är det bästa teamet som kan samlas för att skapa en så bra produktion som möjligt? Jag ser framför mig organisationer som innehåller mycket mer mixade anställningar. Dels beror det på att bolag överlag måste bli mer kostnadseffektiva, dels ser vi att många inte vill arbeta för enbart en arbetsgivare och dels måste företag bli duktigare på att prioritera sina projekt. Att våga bestämma sig, nu gäller det här, och nu kör vi det här projektet i hundraåttio en begränsad period!”

En stor del av hennes jobb handlar om hålla sig uppdaterad om de viktigaste trenderna på arbetsmarknaden. En av de tydligare trenderna under senare år är att behovet av interim management hela tiden ökar. ”Det är bara att följa med i strömmen”, säger Gordana Landén som också ser en tydlig trend där kraven och förväntningarna på vad som är en attraktiv arbetsplats radikalt håller på att förändras. “Idag är det allt viktigare att ha ett jobb där du hela tiden utvecklas, med en hög frihetsgrad. Och allt fler, framförallt en ny generation ledare, vill också prova på olika arbetsplatser för att hinna samla på sig så mycket erfarenhet som möjligt. De söker inte ett traditionellt 9 till 5-jobb och det måste vi som företag förstås anpassa oss till.”

Under sin tid som personaldirektör på SCA anlitade hon Impact Executives för hjälp med att engagera en interim manager i rollen som VP Group Business Control. Uppdraget var att bistå koncernledningen med att utveckla och driva funktionen under en viss begränsad period då nuvarande chef skulle vara föräldraledig och där en interimslösning ansågs vara ett mycket idealiskt alternativt. “För oss blir det allt viktigare att arbeta med duktiga företag som förmedlar de allra bästa interimsprofilerna. Och det är definitivt något vi som företag behöver hjälp med, vi har varken de interna resurserna eller kompetensen för att klara det. Då är det oerhört viktigt att kunna ha en bra dialog, att arbeta med någon som verkligen lyssnar och förstår hur våra krav och önskemål ser ut.”

Vad är viktigast för ett bolag i syfte att locka till sig de bästa medarbetarna?

“För det första måste du vara erkänd som en bra arbetsgivare, det betyder att ditt bolag har en organisationskultur där medarbetare utvecklas och ges möjlighet till utveckling. Den andra enskilt viktiga faktorn är att vara ett bra och välkänt varumärke. De här två faktorerna kommer alltid att vara avgörande. För det som i grund och botten styr vägen till ett bolags framgång är tillgången på kvalificerad personal, det är en kamp därute om duktiga medarbetare! Och givet en modern syn på arbetslivet leder det till ett allt mer ökat intresse för interimslösningar för att attrahera rätt ledare.”

Tre viktigaste enlig Gordana Landen:

1. Att personen som engageras in interimt verkligen har den rätta kompetensen.

2. Att personen har utpräglade ledaregenskaper med en stor kunskap om hur ett framgångsrikt team sätts samman och byggs.

3. Att personen snabbt smälter in i den rådande företagskulturen.

• Konsultverksamhet

• ledarskap
  • impact management
  • intrim management