Implema julbrev 2016

Hej!

Det är nu snart 20 år sedan jag tillsammans med mina medgrundare Björn, Niklas och Tomas startade Implema.

Vi jobbade då alla som affärssystemkonsulter och tyckte att man gjorde implementering av nya affärssystem alldeles för krångligt. Detta borde man kunna göra mycket enklare. Vi märkte framförallt att kunden inte tog tillvara all den kunskap och ”best practise” som redan fanns i affärssystemets standard.

Vi ville förändra detta. Vi lät standardsystemets processer bli styrande. Vi lärde oss vikten av att få kunden att förstå hur de kunde anpassa sig, istället för att lockas att programmera en anpassning.

Vi fick ner implementationstiderna från 9-18 månader till 8-20 veckor, och därmed kunde vi reducera kostnaderna för att byta ett affärssystem. Vi minimerade tilläggsprogrammeringar som ofta blir personberoende och kostsamma varje gång det kom en ny version av systemet.

Idag, 2016, har Implema under året passerat 100 medarbetare. Vi finns representerade på mer än 10 orter i Sverige. Vi representerar de ledande affärssystemen på den svenska marknaden; SAP, IFS och Microsoft Dynamics.

Under året fick vi tillsammans med vår kund Medivir utmärkelsen Årets Affärsystemprojekt 2015. En utmärkelse vi är oerhört stolta över och som ger oss ett kvitto och erkännande för det vi tror på; korta projekt, på tid och budget, med snabb kundnytta och med nöjd kund.

Under året har vi flyttat in i nya härliga lokaler i Linköping. Vi har gjort två stycken nya kontorsetableringar i Sundsvall och Umeå. Vi kommer under 2017 att fortsätta förstärka vår lokala närvaro och utveckla våra kontor.

Vi kommer under 2017 att fortsätta attrahera och utveckla de bästa affärssystemkonsulterna för att kunna erbjuda bästa möjliga kunskap till våra kunder. Idag är Implema en komplett partner för dig som vill ägna dig åt din kärnaffär och söker någon som kan hjälpa till att drifta, förvalta och utveckla ditt affärssystemet. Med affärssystemet som bas erbjuder vi lösningar för BI, integration, mobilitet, CRM och andra kringliggande nischlösningar som ger kompletta affärsprocesser.

Vi är mitt uppe i ett teknikskifte, där kraftfullare databaser gör det möjligt att hämta hem och analysera mycket mera information än tidigare. Vi får ökade möjligheter att integrera med affärssystemet och vi får nya användare både internt och externt, som kräver nya användarupplevelser. Detta gör också att våra affärssystem genomgår en kraftfull utveckling. Massor av möjligheter och utmaningar! Detta kommer vi berätta mer om på vårt årliga stora kundevent den 26-27/4, som vi kallar ImplemaPhire. Vi kommer också att berätta om alla de senaste nyheterna från våra affärssystemleverantörer. Men mest värdefullt är ofta att erfarenhetsutbytet med andra kunder som ger dig inspiration kring hur du kan växa och ta ut mer potential av ditt affärssystem. Lägg in 26-27/4 i era kalendrar, så kommer det mera information i början av året!

Med de orden ber jag att få tacka för förtroende att jobba tillsammans med er. Vi ser fram emot ett fortsatt samarbete för att göra er vardag smartare och effektivare, genom att utveckla era affärssystemslösningar!

Ni kommer inte att få några julklappar av oss, utan vi har istället valt att ge vårt stöd till Barncancerfonden.

Jag önskar er alla en riktigt God Jul och Gott Nytt år!

Jörgen Aronsson, VD och medgrundare av Implema

• Partnerskap, samarbeten