Ny inköpslösning ger mer pengar i fickan för grossister

Med ett nytt inköpsverktyg kan grossister öka sin försäljning och ge bättre leveransservice samtidigt som kapital bundet i lager minskar med upp till 25 procent.

Lägre marginaler och ökad konkurrens tvingar dagens grossister att kontinuerligt effektivisera och optimera sina affärsprocesser. De flesta grossister har mycket komplexa affärsprocesser men för mindre och medelstora företag har de flesta tillgängliga lösningarna varit för dyra, för generella eller för begränsade.

Implema introducerar nu Inköpsoptimering med Clarity Replenish på den svenska marknaden.

Johan Dohlvik är produktchef på Implema. Han berättar:

- Implema har jobbat med grossisters affärsprocesser i snart 15 år. Med vägledning av Implema och Claritys kraftfulla verktyg kommer våra kunders inköpare göra lönsammare investeringar i lager vilket snabbt kommer att påverka företagets resultat på sista raden.

Första implementeringen är redan genomförd. Europas största tillverkare av trädgårdsprodukter, Global Garden Products, införde under våren inköpsoptimering med Clarity för att optimera inköps- och lagerprocessen i koncernens reservdelslager i Tranås.

I det nya verktyget kan varje inköpare hantera tusentals artiklar i ett organiserat arbetsflöde. Inköparna jobbar direkt i Claritys användarvänliga gränssnitt men med full integration mot företagets ERP-system.

Lösningen är optimerad för grossister med stora transaktionsmängder och en stor mängd artiklar, kunder och leverantörer.

Lagernivåerna sänks bland annat genom att säkerhetslagret dimensioneras individuellt och dynamiskt på artikelnivå. Genom att lagerkostnad vägs mot försäljning och servicenivå kan lagret dimensioneras för att nå maximal vinst.

• lagersystem
  • grossist
  • inköpsoptimering
  • inköpssystem

Om Implema

Implema grundades 1998 med en vision att paketera och göra SAP tillgängligt och användarvänligt för små och medelstora företag med behov av effektiva affärsprocesser, mätbara resultat och effektiv kontroll och uppföljning.

Idag, drygt tio år senare, har företaget en helt unik erfarenhet och position på den svenska marknaden med så gott som alla svenska kundreferenser inom SAP Business All-in-One.

Implemas fokus ligger fortfarande inom SAPs kraftfulla affärslösningar men kompletterande lösningar utvärderas kontinuerligt för att på bästa sätt kunna utveckla kunders affärsprocesser och stärka deras konkurrenskraft.

Med paketerade lösningar och fokus på användarvänlighet och affärsprocesser genomförs samtliga projekt inom given tidplan och budget.

Implema har huvudkotor i Stockholm och regionskontor i Malmö, Helsingborg, Jönköping, Linköping, Karlstad, Västerås och Örebro.

Företaget omsätter 115 miljoner kronor och har drygt 90 medarbetare.

Med kunder som Boxon, Byggbeslag, Gycom, Gärdin & Persson, Elfa, ESMA, Hemtex, Hästens, Arvid Nordquist och Watski har Implema mycket lång erfarenhet och kompetens kring grossist- och detaljhandelsföretags affärsprocesser.

www.implema.se