Implicit Academy lär marknadsförare sätta siffror på magkänslan

80 procent av nylanseringar misslyckas, kunder säger sig vara nöjda men köper ändå inte och reklamkampanjer går målgruppen spårlöst förbi trots gigantiska mediabudgetar. Varför? Ofta för att beslutsunderlagen inte är tillräckligt bra. Det är detta som nystartade utbildningsorganisationen Implicit Academy vill råda bot på.

Känslor är bara en annan form av tänkande men känslorna tänker snabbare. Det är kärnan i nobelpristagaren Daniel Kahnemans banbrytande arbete och innebär konkret att människor främst styrs av undermedvetna processer.

Allt fler marknadsförare är medvetna om detta men man har svårt att hitta och att känna sig säkra med metoder för att mäta det undermedvetna.

Många marknadsförare vi träffat genom åren har efterlyst nya sätt att mäta och förstå sin marknad och sina konsumenter. Samtidigt har de uttryckt behov av bättre kunskap kring när, hur och varför man använder olika metoder för att våga använda dem.”, säger Magnus Linde, en av initiativtagarna bakom Implicit Academy.

Utbildning som ger avtryck på nedersta raden

Implicit Academy vill täppa kunskapsluckan och ge fler marknadsförare tillgång till sina konsumenters verkliga beteende och behov.

Implicita undersökningsmetoder är bra redskap när de används på rätt sätt och vid rätt tillfälle. Rätt utförda kan de skapa djupare kunskap om både marknad och kunder samt vara ett verktyg för att följa hur företagets marknadsföringsaktiviteter påverkar förändringar i kundernas beteende, medvetenhet och attityder.

Det finns idag flera validerade metoder och tekniker som kan mäta och avslöja hur människor tänker och agerar utan att explicit fråga dem. Vi har arbetat med att undersöka och mäta undermedveten respons i många år och skapat ett hav av handfasta erfarenheter som andra nu kan dyka in i”, säger Clas Lilliecreutz på Implicit Academy.

Programmen på Implicit Academy visar hur man kan arbeta strukturerat med implicita undersökningar och hur man kan använda olika metoder för att få konkret avkastning på de insatser man genomför.

”De riktigt stora vinsterna får man när man kopplar de implicita insikterna till områden som beteendeekonomi och nudging. Då syns insatserna snabbt på nedersta raden”, säger Johan Larsson på Implicit Academy.

Handfast utbildning och ett nätverk för livet

Utbildningen vänder sig till alla marknadsförare och sker primärt ute i kundernas egna lokaler för att fler ska kunna lära sig till en lägre kostnad. Implicit Academy har tillgång till den senaste tekniken och mobil utrustning så att alla deltagare kan genomföra och se olika undersökningar live. I utbildningarna går vi igenom de olika teknikerna och kopplar det till marknadsförarens vardagssituationer, vi genomför olika typer av undersökningar, tittar på fallstudier och diskuterar. I en workshop samlar vi ihop lärdomar och använder dem i en gemensam analys.

Alla som genomför utbildningen ingår i Implicit Academy Community där vi löpande delar med oss av intressanta ämnen och artiklar samt tips på hur man bland annat kan utforma slagkraftiga erbjudanden och använda former, figurer, symboler och ljud för att stärka den emotionella kopplingen till varumärket/företaget.

Du som vill veta mer eller boka en utbildning kontaktar Clas Lilliecreutz 0733-66 13 66 (clas@implicitacademy.com) eller Magnus Linde 0733-28 15 04 (magnus@implicitacademy.com).

• Företagande, allmänt

Implicit Academy är en fristående organisation som grundades 2019 med målsättningen att ge varje marknadsförare de verktyg de behöver för att förstå och påverka sina kunders beteende.

Implicit Academy erbjuder marknadsförare handfasta, kostnads- och tidseffektiva utbildningar kring implicita undersökningsmetoder kopplat till beteendeekonomi och nudging.

Vårt team inkluderar ett nätverk av personer med mångårig yrkesverksamhet inom undersöknings- och marknadsföringsindustrin med expertkunskap kring bland annat ögonrörelsestudier, ansiktskodning, EEG och Implicit Association Testing.

Clas Lilliecreutz

Presskontakt ​+46 733 66 13 66