HON & HAN - En improviserad relationshistoria

HON & HAN är en improviserad relationshistoria som publiken inte bara får följa, utan även vara med och påverka.

Själva formatet skapades av Lennart R Svensson, och hade urpremiär på Stockholms Stadsteater 1995.

Sofia och Lennart har en lång historia inom improviserad teater, både tillsammans och var för sig. Utöver HON & HAN har de bl.a. uppträtt gemensamt i många företagsuppdrag.

2001 regisserade Lennart den delvis improviserade kriminalhistorien ”Misstänkt” på Västerbottensteatern där Sofia var med som skådespelare.

Föreställningen spelas på Improvisationsstudion på Södermalm i Stockholm den 14 oktober och 4 november klockan 19. Biljetter kan bokas här

Medverkande: Lennart R Svensson och Sofia Czinkoczky

Röster om föreställningen:

”En rolig, intim och varm pjäs där gränsen mellan skådespelare och publik nästan helt suddas ut. Lennart och Sofia är ett superteam som imponerar med snabba, träffsäkra och ofta skrattframkallande improvisationer. Rekommenderas.” Charlotte 33

”Samspelet mellan Hon, Han och publiken resulterar i en resa som ibland är djupt rörande, ibland hysteriskt rolig – men alltid härligt oväntat! Fattar fortfarande inte hur de lyckades med alla publikens galna förslag…” Sarah 31

”Det är skådespelarna som gör föreställningen intressant. ”Hon & Han” har två av norra Europas mest erfarna och kunniga improvisatörer. Helt enkelt underhållande att närvara i samma rum dem. Roligt, fullt av charm och nippriga överraskningar.” Marvin 49

Uppsättning av Hon & Han på improvisationsstudion i Stockholm såg jag våren 2016, spänd av förväntan gick jag dit! Jättekul, spännande, publiken och skådespelarna skapade en jätterolig kväll! Ser fram emot höstens Hon & Han” Eskil 62

Mer om de medverkande:

LENNART R SVENSSON

Lennart R Svensson
Lennart är en av de första improvisatörerna i Sverige. Redan 1983 gick han och Helge Skoog en kurs med Keith Johnstone i Stockholm.
Efter det startade de ”Teatersport” på Stadsteatern där de var anställda skådespelare. Det blev även två TV-serier av ”Teatersport”, och när de startat Klara Soppteater 1998 utvecklade de den improviserade teatern med att skapa de nya formaten ”Hjälp var är mitt manus”, ”A.S.I.F.N.B.” och ”Familjen”. De spelade också Keith´s pjäser ”Moby Dick” och ”The Cord”, samt introducerade ”Gorillateater”, ”Micetro” och ”Lifegame”.
1988 reste de till VM i Teatersport i Australien och tog hem en VM-titel.
Nu undervisar Lennart mest när det gäller improviserad teater, men syns då och då på stadens improscener.
Han har också en mängd uppdrag för företag, organisationer och vårdinrättningar där han föreläser underhållande om kroppsspråk och kommunikation.

SOFIA CZINKOCZKY

Sofia
Sofia är en av Sveriges mest rutinerade improvisatörer. Under åren 1998-2006 var Sofia en av de drivande eldsjälarna på Stockholms Improvisationsteater, där hon arbetade heltid som skådespelare, regissör och pedagog.
Sofia har improviserat sig igenom landet på flertal turnéer med bl.a. Västerbottenteatern och Riksteatern.
Sofia har även varit med i Boulevardteaterns impro-ensemble och är också med i ”Psykakuten Delux” som snart har nypremiär på Stockholms Stadsteater.
Sedan 2006 driver Sofia företaget Aktör Edutainment tillsammans med Helen Lindahl och Calle Stenlund. Det är ett kreativt företag som skapar teater för konferenser och upplevelsebaserade utbildningar inom kommunikation.

Lennart och Sofia

• föreställningar