ImseVimse lanserar stringbindor av ekologisk bomull

I decennier har ImseVimse tillverkat tygbindor för menstruerande kvinnor runtom i hela världen. Denna sommar kommer en utökning av det befintliga sortimentet av mensskydd – nämligen tygbindor anpassat för stringtrosor.

ImseVimse startades år 1989 och utvecklar hållbara textilprodukter till kvinnor och barn i hela världen. Idag säljer företaget allt från tygblöjor, haklappar och badkläder till amningsinlägg, bröstvärmare och tygbindor.

Tygbindorna är bland de populäraste produkterna ImseVimse har. De är tillverkade av ekologisk bomull, de är tvätt- och återanvändningsbara samt ett hållbart alternativ om man vill minska på sopberget. Men bortsett från miljöskäl, så finns det även ekonomiska såväl som hälsoskäl i att byta ut engångsbindor mot tygbindor.

Många har blivit fria från problem som klåda och svampinfektioner efter de bytt ut engångsbindor mot mjuka och luftiga bindor och trosskydd i textil. Det blir även en belastning för plånboken att ständigt konsumera engångsartiklar i jämförelse med återanvändningsbara produkter på lång sikt.

ImseVimse vågar lyssna, utveckla och modernisera
Företaget har lyssnat på sina kunder som berättar om sina önskemål och erfarenheter av tygbindor. Det kan handla om allt från ens egna ambitioner om att vara mer miljövänlig eller att konsumera mer ekonomisk och hållbart – till att lösa egna hälsoproblem, så som klåda och svampinfektioner. Även historier om hur det är att sova, cykla, springa i tygbindor trillar in i ImseVimses inkorg. Där alla historier, både de dåliga och bra, tas i beaktande för att utveckla bättre, funktionella och kvalitetssäkra produkter för framtiden.

I sommar kommer ImseVimse lansera en ny produkt
Ett önskemål som ImseVimses kunder har haft är trosskydd i textil anpassat för stringtrosor. Idén att skapa en sådan hygienartikel kom i slutet på 2016.

Idag har önskemålet gått från en idé till en riktig produkt. ImseVimse har under våren skissat på stringbindor, tillverkat dem, skickat ut exemplar till kunder för test och feedback, justerat dem efter kundernas behov och sedan skapat en produkt av det. ImseVimse har tillsammans med sina kunder skapat en ny produkt som finns att klicka hem i ImseVimses hemsida under mitten på juli 2017.

Följ ImseVimses resa på Instagram och Facebook

• Mode