Indiska lanserar den färgsprakande kollektionen Jaipur Spring

Indiska lanserar den färgsprakande kollektionen Jaipur Spring

Vi befinner oss i ett vårlikt Jaipur där Semalträden står i full blom. Solen letar sig fram över vindarnas hus Hawa Mahal, vars vackra korallton färgar staden och dess gator rosa. Himlen är djupt blå och buskar och träd står i grönska. Det är härifrån Indiska hämtat inspiration till sin nya kollektion Jaipur Spring.

Både kollektionens färgpalett och mönsterbild är inspirerad av den indiska konsthantverksstaden Jaipur. Naturens gröna toner står i fokus tillsammans med mönster av exotiska blommor och klassisk jacquard. Vi ser djupblått och vitt med inslag av tvättad rosa och blekt korall. Kollektionen består bland annat av stickade tröjor som knyts i midjan, klänningar, blusar och parkasjackor, lättburna och perfekta för en avslappnad feminin look.

– Vårens tydligaste trend går helt klart i grönt och vi har låtit oss inspireras av naturens olika gröna nyanser i kollektionen. Vi ser både klargrönt i enfärgade plagg och en hint av mint i våra nya blommönster som är större och mer vågade än på länge, säger Sandra Karlsson, konceptdesigner på Indiska.

Även på inredningssidan ser vi hur blommönstret får ta stor plats, tillsammans med ljuva pastelltoner. Vackert påfågelprint pryder koppar, assietter och smyckesfat i porslin. Påfågeln återfinns också i ljusstakar och prydnader i mässing. Jute och andra naturmaterial syns mycket i form av korgar, krukor och mattor som tillsammans med färgerna och printbilden bygger den perfekta eklektiska stilen.

Jaipur Spring finns till försäljning i indiskas butiker och på Indiska.com from v. 6 (2018-02-05)

Matilda Agné, Indiska
Tel: +4673-944 68 14