En sårad dröm på Moderna i Malmö

I december 2014 presenteras utställningen En sårad dröm - ett konstnärligt projekt som lyfter erfarenheter av migration på Moderna museet Malmö. Ett flertal konstnärer visar sina verk i form av film, skulptur, måleri och poesi.

Utställningen är ett samarbete mellan S.A.Y-projektet inom Individuell Människohjälp och Moderna Museet i Malmö.

En sårad dröm är en utställning som handlar om strävan efter frihet och jämlikhet. I din och min vardag som finns här och på platser som lämnats. Den handlar om makt, migration och rasism och om hur saker och händelser i världen hänger ihop. Den handlar om synliga och osynliga gränser. Den handlar om saknad, om hopp som blir som sår på våra drömmar. Den handlar inte bara om drömmar som sårats utan också om styrkan i drömmen och möjligheten för förändring. En sårad dröm berör också vilka sanningar som får plats och vilka röster som blir ifrågasatta.

Så här skriver projektgruppen: "Arbetet med utställningen har vuxit fram genom en kollektiv process. Arbetet har förändrats och på vägen berört många aspekter av frihet och ofrihet. Drömmen handlar om att aldrig bli förminskad till en erfarenhet eller en kategori vilket ofta sker i ett samhälle som rasifierar människor, delar in och kategoriserar kunskaper och erfarenheter. Olika kunskaper ges olika värden och olika mycket utrymme. Tanken med projektet S.A.Y (stories, art, you) är att vara delaktig i förändringar, att skapa sprickor i välpolerade institutioner och att skapa utrymme där det finns mer än bara en sanning."

S.A.Y handlar om att få uttrycka sig kreativt och konstnärligt, om att lära sig av varandra, om delaktighet och om att få göra sin röst hörd. Projektet startade hösten 2013 och drivs av biståndsorganisationen IM, Individuell människohjälp. Arbetet med utställningen är en del av ett större projekt.

Vernissage klockan 15.00 den 6 december på Moderna Museet Malmö

Kontaktperson, Moderna: Ana Maria Bermeo Ujueta, Curator