IMs arbete med läxhjälp är värt 1 083 600 kronor för Stockholms stad

I en skrivelse till beslutsfattare i Stockholms stad beskriver IM Stockholm det arbete som föreningen gör. I skrivelsen uppmanas politikerna till samlad aktion för att råda bot på de orättvisor som finns kring vilka barn som har tillgång till läxhjälp och vilka som inte har det.

IM, Individuell Människohjälp, har sedan mitten av 1990-talet arbetat med läxhjälp i förorten Spånga-Tensta i samarbete med Tensta bibliotek. Arbetet sker med hjälp av volontärer som bjuder på sin tid, sin kunskap och sitt engagemang för att hjälpa barn som av olika skäl inte kan få hjälp med läxan på annat sätt. Det kan handla om att föräldrarna inte kan det svenska språket tillräckligt bra och/eller att de inte har pengar att köpa läxhjälp.

Nu har föreningen IM Stockholm räknat ut vad arbetet är värt i kronor och ören och kommit fram till ett belopp en bit över miljonen. Läs mer om uträkningen i bifogat dokument.

- Vi vill kasta ljus på det arbete som IM som ideell organisation bidrar med i Stockholm för att möta barns ökade behov av att få hjälp med sina läxor och målet om alla barns rätt till likvärdig utbildning, säger Liinu Diaz Rämö, ordförande för IM Stockholm.

Föreningen vill med sin skrivelse till politikerna kommentera den stora efterfrågan på läxhjälp som riktas till IM, uppmärksamma det socioekonomiska värdet som IM bidrar med genom läxhjälpsverksamheten, diskutera IMs förslag om ett, av Stockholm stad, finansierat läxhjälpsprojekt hos IM. Mer om förslaget i bifogat dokument.

Mer om IMs läxhjälp

Kontaktperson, Anders Stjernlöf 070-410 03 15 eller 08-667 25 04 alternativt anders.stjernlof@manniskohjalp.se

• Bistånd

• bibliotek
  • socioekonomiskt värde

• Stockholm

Individuell Människohjälp är en svensk biståndsorganisation som bekämpar och synliggör fattigdom och utanförskap. Organisationen grundades 1938 och verkar i dag i tretton länder världen över.