Sidas generaldirektör välkomnar IM

Vid årsmötet i Göteborg i helgen passar Sidas generaldirektör Charlotte Petri Gornitzka på att hälsa IM, Individuell Människohjälp välkommen som ramorganisation. IM är också aktuell som ny samarbetspartner i Göteborg Stads arbete för att bättre ta emot ensamkommande flyktingbarn.

IM är en biståndsorganisation med verksamhet i elva länder, varav ett är Sverige där fokus ligger på möten och integration. På plats på organisationens årsmöte, som i år sker i Göteborg, finns förutom Sidas generaldirektör också representanter för två organisationer som IM stödjer i arbetet med människor med funktionshinder i Jordanien respektive Moldavien.

I am Human - for the rights of persons with disabilities är en organisation som drivs för och av människor med funktionsnedsättningar i Jordanien. Deras fokus är att få staten att respektera och uppfylla funktionsnedsattas rättigheter och att få media och samhället i stort att bli mer inkluderande. IMs stöd till I am Human går till stärkandet av organisationen och till ett projekt som ämnar att mobilisera och stärka kvinnor med funktionsnedsättningar på nationell och regional nivå.

Dorinta Center i byn Calarasi i Moldavien erbjuder utbildning och rehabilitering för barn och unga vuxna med funktionsnedsättningar. Man jobbar också aktivt med påverkansarbete gentemot lokala myndigheter och beslutsfattare för att öka respekten för funktionsnedsattas rättigheter, särskilt när det gäller rätten till skola för alla. IM har stöttat Dorinta under många år och bidragit till att stärka organisationens kapacitet. Dorinta har också tagit emot många IM volontärer genom åren.

Media välkomnas
Hela söndagsförmiddagen, mellan 9.15 och 13.00 ägnas åt ett samtal om verksamheten i Jordanien och Moldavien. Journalister är välkomna att delta, men det går också bra att träffa representanterna under lördagen. Detta bokas i så fall via pressekreterare Eva Emmelin. Det finns också möjlighet att prata med Charlotte Petri Gornitzka under lördagen, mellan klockan 11 och 14.

Årsmötesprogrammet finns här!