5G är viktigt men vi borde fokusera på 4G täckning

5G är viktigt men vi borde fokusera på 4G täckning

Allt handlar om 5G just nu och det är klart, 5G väcker intresse, våra teknikhungriga hjärnor sätter i oss informationen som en hungrig stenåldersmänniska som sätter tänderna i ett nyfällt villebråd. 5G är för operatörerna ett lätt sätt att nå ut i mediabruset. Men även i den bästa av världar så är 5G en bit bort och mer rimligt vore att gräva där vi står och förvänta oss att operatörernas fulla fokus är på att förbättra de nät vi har idag och inte vad som kommer. Den operatör som säger att man skall vara först med 5G kommer sannolikt att dra ett stort tungt ekonomiskt lass och hur intressant den nya tekniken än är borde du lyssna på den operatör som säger att vi kommer titta på 5G så småningom. Att vara nummer två eller tre betyder egentligen litet i det långa loppet, det är bara kostnaden för de operatörerna som kommer att bli lägre.

Vi borde istället fokusera på hur vi maxar ut näten så att det blir litet mer åt alla i Sverige. I dag har vi runt 84% tillgång till LTE i nät* mätt från mobiltelefoner i verkligheten och det innebär att vi i 16% av fallen inte kan använda oss av LTE-teknik, nio år efter dess debut. Om vi antar att dessa 16% faktiskt bor så att de relativt ofta inte har tillgång till LTE är siffran runt 1,6 miljoner svenskar som har otillräcklig 4G uppkoppling. Man behöver bara ta bussen mellan Stockholm och Norrtälje för att slås av att mobiltäckningen på 4G blir obefintlig ganska snabbt och man är nere på GPRS-täckning, längs en väg som E18, med den operatör i Sverige som mest ivrar 5G-utbyggnad.

Det börjar dra ihop sig till bredbandsmålen som Sverige skulle nå 2020 och det är valår. Hur ligger vi till med dessa? Ja i Sverige har vi fortfarande en hastighet på runt 25 Mbit/s vi har fastnat i ett lagombälte där vi inte är snabbast i klassen, faktum är att Ungern, Kroatien, Nederländerna, Litauen och Norge alla är snabbare. Danmark också. Vi i Sverige har valt att ha en stor del av vår bredbandsstrategi via mobil uppkoppling och ändå har vi inte nått toppen.

Under förra året skar Huawei ned resurser på sin utvecklingsavdelning för att många investeringar var litet avvaktande på vad som skulle hända på 5G området. Operatörer ville inte satsa på äldre teknik utan hoppa på 5G-tåget.

När de nya 5G frekvenserna offentliggjordes i slutet av hösten höjdes röster. Ericsson menade att Sverige skulle komma efter i 5G-utvecklingen då frekvensband runt 3,4-3,8 GHz inte finns tillgängliga i hela landet på ett par år. Jag tycker det låter som ett bra tillfälle att vi blir bäst i klassen på 4G så länge. Låt oss inte hamna i bakvattnet under tiden vi går och väntar på framtiden.

*) Siffrorna avser operatörer förutom Net1 som inte är med i mätningen

Debattartikel av Ulf Seijmer