Antenner den viktiga länken del 3: antennkabel

Antenner den viktiga länken del 3: antennkabel

Du skall alltid stäva efter att hålla antennkabeln kort, kan du istället flytta din GSM eller 3G modem närmare antennen och förlänga kommunikationskabeln så är det alltid den bästa lösningen. Varje meter antennkabel dämpar signalen, även vid mottagning.

Snåla inte med en billig antennkabel, var hellre på den säkra sidan och investera i en bra antennkabel som ger problemfri drift i många år, detsamma gäller antennkontakter. Kontakter av bra typ dämpar upp till 1 dB, sämre antennkontakter dämpar mer. Använder du många övergångar, adaptrar, mellan olika kontakttyper så påverkar det också signalstyrkan.

Lågförlustkablar skall med fördel böjas med försiktighet. Skarpa böjar kan förstöra antennkabeln.

Slutligen, skall din antennkabel monteras utomhus ser du till att redan från början få en antennkabel där övergångarna mellan kontakt och kabel förseglats med limfylld krympslang. Vid installation ser du till att även kontaktövergångarna förseglas, med krympslang, eltejp eller med vulktejp.