Krönika:  krångla inte till det när liv står på spel!

Krönika: krångla inte till det när liv står på spel!

En av Sveriges kanske största trafikolyckor ägde rum vid Tranarpsbron i Skåne för snart tre år sedan. Olyckan var kanske en av de mest omfattande i Sverige sett till antalet inblandade fordon med ett 80-tal fordon, 49 skadade och en avliden.

Vidden av olyckan var svår att greppa, bilden kunde inte förmedlas via Rakel även om utredningar pekat på att Rakel i sig fungerade bra på platsen. En del menar att det först var först i samband med tv-sändningar man förstod omfattningen och omständigheterna som rådde på platsen, att det både var dimmigt och att det var risk för kemiska olyckor. "Vid Tranarpsolyckan förstod inte bakre ledning via RAKEL-kommunikation omfattningen av olyckan, det var först efter lång tid via TV-sändning med bilder som man förstod den oerhörda omfattningen." skriver Länsstyrelsen i Skåne.

Mot bakgrund av detta ansökte Region Skåne om att få ha kameror fastmonterade på varje ambulans, en kamera per fordon var planen. Kamerorna skulle kunna zooma, vridas och ge en översiktlig bild av vad som faktiskt händer på platsen, allt i realtid. Avsikten var god, rörlig bild skulle kunna skickas till sjukhus eller räddningsledare för att de skall kunna sätta in rätt insatser och öka chansen till att de som skadas får bättre vård.

Och tanken här kan jag tycka är inget annat än bra, mycket bra. Kan man rädda liv skall man rädda liv, nästan utan omsvep, men vägen blev inte okantad av hinder. Tillslut lyckades man hitta en lösning efter överklaganden och omprövningar. Ambulanserna får filma i realtid, utan att lagra video, under en tvåårig testperiod. Men att det skall vara så svårt att enas om detta? Att begränsa kameraövervakning, det förstår jag gott, men att göra det svårt att ge bättre möjligheter att rädda liv det har jag svårare att förstå.

En av mina första kontakter jag hade med en av verklighetens applikationer när jag någon gång på 1990-talet började jobba med trådlöst var uppkopplade ambulanser, ett trådlöst EKG som skickade patientinformation via radiolänk och radiosystem till akutsjukhuset som var slutdestination. Jag har sedan dess fascinerats av att trådlös teknik kan ge så positiva efterverkningar, om bara ett liv kan sparas är det värt varje krona av investeringen. Idag vet jag att det i vårt grannland Danmark finns mycket sofistikerade system i ambulanser där man via mobilnäten kan överföra realtidsvideo i HD-upplösning från ambulansens insida, allt för att patienten skall kunna få bästa möjliga vård och ambulansen dirigeras till rätt sjukhus så snabbt som det är möjligt. Den här typen av system är inte svåra att sätta upp eller att förstå varför de behövs, men snälla, kan vi använda käpparna till något annat än att sätta i varandras hjul i framtiden?

Ur SKEF News nummer 4 2015