Satsa på en bra trådlös sommar!

Satsa på en bra trådlös sommar!

Först och främst, mobilnäten har aldrig tidigare varit så här väl rustade inför semestrande svenskar som i år. Näten är snabbare och har bättre täckning än någonsin, dock behöver du sannolikt en extern antenn eller en repeater för att få bra täckning från mobilnäten ända in i sommarstugan. Ta gärna hjälp av vår checklista för bättre kommunikation.

Samtidigt kanske det inte är det som är det viktigaste under semestern, kanske vill du istället försöka koppla av och koppla ned istället? Det är viktigt med återhämtning så tänk på att en mobil är bra till mycket, men du kanske skall slå av jobbmailen i mobilen när du är ledig? Nätet är fullt av tips på hur du skall förhålla dig till mobilen när du är ledig, och det finns förmodligen lika många versioner av vad som fungerar som det finns människor.

Om du nu jobbar på att vara nedkopplad kanske du märkt att det är svårt. Att ständig uppkoppling blivit en del av ditt liv? Om längtan efter trådlöst blir för stor har vi ett avkopplande tips som får dig att tänka på något annat. Vi har satt ihop några recept så du kan laga det trådlösa målet, SIM-burgare med tillbehör som Blue(tooth)cheesedressing eller wifilök.

Om längtan efter trådlös är stor men signalen svag kan vi ge två heta tips för bättre täckning med saker du kanske redan har med på semestern. Vi testade två varianter för att enkelt få bättre uppkoppling på mobilt bredband, att ta hjälp av locket på grillen eller att ta fram ett chipsrör och använda det för att få bättre riktverkan på antennen. Läs mer om vad vi kom fram till.

Ett annat tips är att inte glömma säkerheten när du är ledig, vi har tidigare berättat om hur du riggar ett bra, tillfälligt inbrottslarm under semestern.

Oavsett om du väljer att vara uppkopplad eller nedkopplad i sommar, eller kanske både och, ha en trevlig sommar. Vi finns på plats hela sommaren för att svara på dina frågor om trådlöst. En del av oss arbetar, andra är nedkopplade så därför kan väntetiden bli något längre, hoppas på ditt överseende med det.