Brandvarnardagen uppmärksammas med brandvarnarrabatt

Brandvarnardagen uppmärksammas med brandvarnarrabatt

Brandvarnarens dag den första december är en påminnelse om att testa brandvarnaren. Under december månad ökar vår användning av levande ljus och det är därför ett väl valt tillfälle att uppmuntra till att testa sin brandvarnare på Brandvarnardagen.

En traditionell brandvarnare behöver funktionstestas men många glömmer att testa sin brandvarnare, dels för att man helt enkelt inte tänker på det eller för att man inte vet hur man gör.  Enligt en undersökning från MSB från förra året svarade 25 % att de aldrig testar sin brandvarnare medan 45 % säger att de gör det en gång per år.

Med en trådlös brandvarnare kopplad till de GSM-larm* som säljs i Induo Homes webshop kan användaren få ett SMS om batterinivån i brandvarnaren börjar bli låg. Man kan också se till att larm och då även brandlarm skickas till grannen vilket kan vara en bra åtgärd om brand uppstår medan man ligger och sover tillexempel. Om brandvarnaren detekterar rök så larmar den lokalt med akustisk ljudsignal samtidigt som larm skickas till de användare som finns inlagda.

-Vi gillar MSBs budskap för brandvarnardagen, "Sov gott. Vakna fort. Testa din brandvarnare." och hoppas att så många som möjligt tar tillfället i akt och testar sina brandvarnare. Vi värnar också om människor, och vi har därför beslutat att vi sänker priset på våra brandvarnare med 10% under en veckas tid för att uppmuntra folk att se över sin säkerhet, säger Ulf Seijmer, Marknadsansvarig för Induo Home.

*)Brandvarnare finns som extrautrustning till MMS-kamera, larmpaket S, M, L och XL.