Kraftfull radiolänk alternativ till fiber

Kraftfull radiolänk alternativ till fiber

RADWIN 2000 Alpha är en ny radiolänk anpassad för svenska förhållanden och ett fullgott alternativ till fiber där det är svårt att bygga ut bredbandsnät med fiberteknik. RADWIN Alpha erbjuder upp till 350 Mbit/s på avstånd upp till 120 km. RADWINs radiolänkar är robusta, väderskyddade och erbjuder goda prestanda i sol, regn, vinter eller storm. RADWIN 2000 Alpha ger en överföring i operatörsklass, för trådlösa nätverk med garanterade prestanda.

Radion finns i olika modeller som täcker 4,9-6,0 GHz och kan användas på fria eller licensierade band. RADWIN 2000 Alpha är en kompakt, kraftfull radio som kan täcka långa avstånd. Ett egenutvecklat luftgränssnitt har en inbyggd störningsbegränsning som gör länken okänslig från radiostörningar från andra system. Radiolänken kan ställas in så den använder olika radioteknik, MIMO för högsta möjliga kapacitet eller diversitet för att förbättra länkens robusthet där täckningen är problematisk. Dessa egenskaper möjliggör att radiolänken fungerar både för fri sikt mellan noderna och i situationer där fri sikt inte är möjlig. Genom att varje nod har en GPS-synkronisering möjliggörs både högre kapacitet och längre räckvidder då sändning och mottagning kan tidsoptimeras.

RADWIN 2000 Alpha har en inbyggd riktantenn men den inbyggda antennen kan kompletteras med en yttre antenn, antingen RADWINs Turbo Gain antenn som bara träs ovanpå noden eller en valfri antenn som kopplas in via traditionell antennkontakt.

RADWIN 2000 är avsedd för punkt till punkt länkar med antingen symmetrisk eller asymmetrisk trafikfördelning där kapaciteten mellan upplänk- och nedlänk kan fördelas dynamiskt och automatiserat beroende på en olika faktorer.

RADWIN 2000 kan användas i olika nätverkstopologier, som punkt till punkt länk eller som punkt till multipunktlänk med upp till 16 enheter per site.