Test av 4G-routrar: konsumentrouter vs proffsrouter

Test av 4G-routrar: konsumentrouter vs proffsrouter

Vad skiljer en konsumentrouter från en industriell 4G-router? Hur kommer det sig att en industriell router kostar 2-3 gånger mer än en konsumentrouter? Detta är frågor vi ofta får och efter all feedback från kunder under många år trodde vi oss veta svaret men beslöt ändå att testa i ett praktiskt test, för det är så vi tycker man hittar sanningen, att genom tester ta reda på hur saker och ting förhåller sig.

Vi genomförde därför ett långtidstest av routrar. I ena ringhörnan en industriell 4G router med externa antenner, i den andra ett 4G modem kopplad till en router för 4G USB-modem. För att göra testet rättvist valde vi ett modem med antennutgångar och identisk uppsättning antenner och antennkablar mellan de olika lösningarna.

Vi genomförde testet utanför storstadsmiljö med identiska simkort i router och modem från Multicom Security. Testplatsen erbjuder en hyfsad LTE-uppkopling på 800 MHz med ungefär 4,5 km till basstationen. Det är inte fri sikt på platsen utan anslutningen går genom tät granskog.

Som antenn använde vi vår nya MIMO-panelantenn med 15 cm kabel en kombination som ger en bra hastighet via 4G, runt 18-19 Mbit/s under hela perioden. Routrar och all hårdvara monterades i en IP65-kapsling.

Sommaren 2014 erbjöd extremt väder, extrem värme och extrema regn, det  idealiska testvädret och det väder man ju skall dimensionera sitt system för. Att göra testet under dessa förhållanden är ju det idealiska om man vill testa gränserna. Och hur det gick? Det gick åt skogen, åtminstone delvis, läs mer i vårt blogginlägg.