Årets blåsning -så här klarade operatörerna Alfrida

Årets blåsning -så här klarade operatörerna Alfrida

Stomen Alfrida ställde till stor förödelse när den drog fram natten till den 2 januari 2019. 100 000 människor blev utan ström, ström som även skulle försörja basstationer i mobilnäten och det fasta nätet. För många människor tog det flera veckor innan el och telefoni kom åter.

Ulf Seijmer, Induo, har på uppdrag av tidningen SKEF News kartlagt vad som hände med kommunikationsnäten när Alfrida drog fram. Slutsatsen var att störningarna var stora och påverkade telekomoperatörerna i olika omfattning. Mobiloperatörer, fast nät, RAKEL, påverkades i olika omfattning. Av mobiloperatörerna hade samtliga störningar i mobilnätet i olika utsträckning.

Till skillnad från det fasta telefonnätet som drabbades av fallande träd, var det inga master eller skador som ställde till problem i mobilnätet. Operatörerna upplevde försumbara skador på infrastrukturen. De kraftiga störningarna var en följd av att mobilnätet behöver ström och det var långdragna strömavbrott som skapade störningarna.

Det finns regler som snart träder i kraft runt reservkraft och många stationer har redan detta på plats. Dessa är dock dimensionerade för kortare strömavbrott, avbrott som kan räknas i timmar. I juni 2020 skall operatörerna säkerställt att det finns reservkraft till basstationerna. För stationer i tätort ska reservkraften räcka minst en timme, på landsbygden i minst fyra. På många platser i de stormdrabbade områdena upplevdes strömavbrott under flera dygn, något som reservkraften trots att de fyller normen, inte kunde täcka upp för.

-Enligt lagen kan staten ställa krav på en grundläggande, rimlig nivå på driftsäkerhet. I dagsläget har PTS gjort bedömningen att det inte är operatörernas ansvar att säkerställa att näten och tjänsterna alltid fungerar, helt oberoende av det externa elnätet. Vi som användare behöver således vara förberedda på och ta höjd för att det dessvärre kan bli avbrott i våra mobilnät även i framtiden säger Karin Lodin, sakkunnig på Nätsäkerhetsavdelningen på PTS.

Operatörerna är samstämmiga med att de följer kraven men pekar på elnäten som den svaga punkten.

- Vi följer myndigheternas föreskrifter. Vi för även en dialog med elsektorn om behovet av att bygga och stormsäkra infrastruktur för elförsörjning genom bättre preventiva åtgärder, säger Mikko Viitala presschef på Telenor.

Även PTS menar att strömavbrotten primärt är ett ansvar för elbolagen och driftsäkerheten i telekommunikationsnät skulle förbättras av en ökad leveranssäkerhet i elnätet. PTS menar att man i dagsläget inte kan ställa krav som innebär att påverkan helt uteblir vid strömavbrott, istället ställer man krav som kan reducera de negativa konsekvenserna.

Samverkan med andra operatörer och myndigheter är viktig, för att koordinera insatser och skapa en gemensam lägesbild. Operatörerna använde mycket stora resurser för att återställa mobilnäten med hjälp av mobila elverk och med hjälp av fältorganisationer hade man insatser i åtskilliga veckor i fält och kraftbolagen hade hundratals människor i aktiv tjänst i flera veckor.

-Under de senaste åren har Tre tillsammans med andra aktörer i telekomsektorn arbetat för att fördjupa detta samarbete, till exempel via Nationella Telesamverkansgruppen. En absolut avgörande faktor för mobilnäten vid extremväder är en stabil tillgång till el avslutar Joanna Röckner Lindgren, Pressansvarig på Tre.

En mer djuplodande artikel med mer information om hur varje operatör klarade krisen hittar du i denna artikel.

Företagsfakta Induo AB
Induo vilar på fundamentet av närmare 100 års arbetserfarenhet av kommunikation. Induo, som fritt översatt betyder engagerad, är ett svenskt bolag som erbjuder produkter och tjänster för kommunikation med affärsidén ”Pålitliga kommunikationslösningar i tiden”.

Induo är generalagent för Satel, Conel/Advantech B+B Smartworx, Maestro Wireless, Cerio, RADWIN, Jay Electronique, Encore Networks, Lantech, Teltonika och Eldes.